onsdag den 21. oktober 2015

Når solen bryder frem en efterårsmorgen

Er det svært at overhøre trangen til at tage billeder, lyset er fortryllende og fylder alle depoter med glæde. Billederne er et par dage gamle, og retningen på billedet under er syd øst, taget fra det ene stuevindue.

Tænk man kan stå på det samme sted og opleve så mange motiver, former og farver, mens solen bryder igennem tågen, forvandler det hele, og pludseligt er vejret mildt, og kameraet løber tør for strøm;-)
 
Jeg er glad for egen i baggrunden, den stod her da vi kom hertil for ti år siden, da var den ikke højere end til knæet, det har altid været et underligt træ med en underlig vækst, og den dag i dag skal det holdes i form, for ikke at ligne en underlig strittende tingest, men jeg er glad for den alligevel, den giver mig muligheden for at klippe i form og se hvad det kan tilføre helheden.
Godt jeg lyttede til mig selv og plantede hjortetaktræet, det er eksotisk, det gløder det er smukt i formen, og grenene, rodskuddene er også lette at fjerne.

Det er lidt sjovt at når man ligger billederne op kommer der andre tanker frem end da de blev taget, men begejstringen er den samme
Jeg kan godt lide billedet over, det minder mig om dengang i 90erne hvor der dukkede transparent binderi frem, for mig et slaraffenland, der gav frihed og plads til leg.

 

Kobberfadet er vendt på hovedet for vinteren, og frøene fisket op, de er en gave jeg fik for mange år siden af min nu afdøde bedste.

vidunderlig kl otte blomst, farve og duft
er spændt på om gaura overvintre i år
Som sagt løb kameraet tør for strøm, så aroniahækken er ikke med sol, men den kan gløde alligevel, tror aldrig jeg samlet set har oplevet efteråret smukkere end i år. Hvad syntes du om efteråret 2015?
Med hilsner Anette

8 kommentarer:

  1. Hej Anette
    Jeg elsker efteråret hvert år, det er altid så smukt. Selvfølgelig er det smukkere med solskinsbilleder, men en aroniahæk stråler også, selvom solen ikke skinner. Du er dygtig til at klippe dit egetræ, det ser rigtig flot ud og er fint formet. Skønne stemningsbilleder, det er svært at holde sig fra cameraet sådan en morgen, jeg har ekstra batteri til mit kamera, det er en god ting.
    Kram Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Du har så evigt ret i at efteråret altid er smukt. Og at plante til så det bliver er ekstra smukt er du god til. Jeg har aldrig tænkt over det tidligere, men det kommer med i bevidstheden fremover:-) Tak skal du have det er sjovt at klippe, men næste år bliver det fra stigen. Lyder som en god ide med et ekstra batteri.
      God eftermiddag kram fra Anette

      Slet
  2. Hej Anette, smukke bileder fra din have, tror måske at efteråret er så smukt fordi vejret har stille og dejligt mild. Nu lover de næste storm, så er det nok sket med de fleste blade bagefter, men nydt det, det har vi og som jeg kan høre også dig :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit!
      Mange tak:-) Ja der er nok noget om snakken, for hvor er det dejligt at have haft fred for den vind en stund.
      Aske træet på første billede smed de sidste blade i går, så nu går det stærkt, og lidt lettere at se de smukke grene;-)
      God fornøjelse med jeres spændende projekter!
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  3. Kære Anette, dine billeder er så dejlige og drømmeagtige - det er en fornøjelse at studere dem. Dine udsigter ud over marken misunder jeg virkelig, det må være fantastisk at have de lange kik.
    Et egetræ som får lov at vokse er sjældent at se i en have nu om dage, jeg forstår godt at du er glad for både det og for hjortetaktræet, de er smukke træer:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth!
      10000 tak, det bliver jeg rigtig glad af at høre. Udsigterne er skattede og nyder dem meget, tror bare at jeg høre til på landet, det er som en tørst når vi har boet i byen. Men selvfølgelig er der fordele og ulemper ved det hele.
      Har slet ikke tænkt at den slags træer var sjældent at se i haverne, der er kommet en lille eg mere frem, og den får også lov at blive der hvor den har slået rod, og det samme gælder en bøg, så ikke alt bliver for planlagt.
      Kærlig hilsen og god dag fra Anette

      Slet
  4. Hej Anette.Smukke billeder fra din efterårshave.........................det hele skifter jo farve lige nu og giver en dejlig stemning.
    Synes stadig der er noget at gøre i haven inden den er vinterklar.
    Men kvier mig lidt ved at tage i de smukke dahlia op.
    Er da lidt vild med dine søde frøer på fadet.Og din kl.8 blomst lyser da op endnu........................min knækkede sammen.
    Også smukke træer du har.De er slet ikke til at undvære.
    Her er vejret lidt trist og regnfuldt.....................så den står på rengøring i dag.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      1000 tak, det er ekstra skønt at tage billeder når lyset kommer frem på den måde:-)
      Ja skal da lige love for der sker et skift i farverne og naturen nu, her er der også en del at oprydning inden haven er vinterklar. Har det som dig, mine dahliaer får også lov at blive så længe de kan, om end jeg skal have tulipaner i på deres plads.
      Væltede kl 8 blomster har jeg også haft, disse er blot nogle små der er dukket op.
      Ja det er en rigtig rengøringsdag i dag, egentlig ikke så ringe, god fornøjelse:-)
      Også en rigtig god dag til dig
      Kram fra Anette

      Slet