lørdag den 12. december 2015

Blev fristet til at kalde dette for et inspirerende indlæg;-)


Havde sådan ustyrlig trang til at lave mig en helt traditionel dørkrans, og selvfølgelig skulle den være stor, men jeg blev godt nok lidt overrasket over størrelsen da jeg hængte den på døren.
Det er nu en velkomst til at træde indenfor! Når vi kommer ind kan vi kigge th, der er vores tidligere vaskerum, ja der vaskes stadig der, men det er så også det, for som tidligere fortalt og vist er det nu også mit arbejdsrum, egentligt er det Margit med bloggen Bruuns Have der i et gammelt indlæg opfordrede os til at bruge vores rum, ja ja sådan kom mit arbejdsrum til at blive der, da det er mest praktisk i forhold til butikken.
Se der ligger et fugle foderhus i jern.. Og Linda med bloggen Casa Rosen foreslog mig at lave en fane hvor der vises hvordan man kan pynte dem, hvis man er til det. Ideen var så god at jeg tog den til mig, du finder den nye fane her, men må sige at der stadig blot er det ene billede af det Linda har pyntet.
Det er altså sjovt at se hvilke trafikkilder der leder folk ind på ens blog, for ikke længe siden var der nogle der ville vide hvad rokoko betød, og de valgte at gå her ind, hvorfor dog det, jo jeg havde et indlæg omkring Rokoko Henning, det er katten, vores kat med det skøre navn.
Her i mit køkkenvindue, det ligger tv for indgangen, er den total lækre "krukke", en gave fra Margit som besøgte mig i sommers, den har stået ude med lavendler, men nu er den så kommet ind med hvide hyacinter, lærkekogler og pudemos, foran prøver jeg noget for mig nyt, at lægge rødløg sådan dekorativt, må lige må lige mærke efter om det passer ind her, i forhold til temperament. 
Stjernen har aldrig tidligere haft den plads, men da jeg så Karens stjerne hænge i et vindue måtte min altså også have ny plads. Karens blog kommer en tand længere nede, for det handler om Dexter, kød med smag;-) Kurven udenfor vinduet er til fuglene, den er fyldt med mos i bunden og solsikkekerner i det øvre lag, den er efter inspiration fra Gittes Blog- Madames huskeblog, hun tager de mest fantastiske billeder, også af fugle og egern.
Jeg har længe haft kødlede, men dog spist det i moderate mængder. Her er det grøntsager, bestående af: broccoli,gulerødder,grønkål,hvidløg,chili,rød peber,porre og agurk fordi jeg elsker den i suppe. Det hele er kommet i en hjemmekogt suppe kogt på oksebryst, som kommer fra Karens kvæg, og min kødlede blev til kødglæde.
Karen som har den skønne blog Dalsgaard Skivholme  sælger også kød af Dexter kvæg, og vi købte en halv kalv. Du finder mere om kvæg og kød her.
Siger dig det smager himmelsk, og dufter godt, mon ikke sådanne ting også ligger i måden dyerne er passet og vokset op på, med mere.
For at kød består kødtesten her smages der på det rå hakkede kød, og hakkebøffer er altid det første der bliver lavet for der kan man for alvor smage dyret, men culotte stegen bestod nu også stort, vil sige det er noget af det lækreste oksekød jeg har smagt!  Jeg burde jo nok have vist et billede af en bøf eller steg, med div tilbehør-måske jeg husker kameraet en dag. Nå men i går huskede jeg det midt i madlavningen, har faktisk også et billede af kødet der koger, men det gør sig altså ikke godt på billeder;-) tilbehør er hjemmebagt brød.
Her er altså også alt muligt godt, fru Høneballe er på pc skærmen, hun frister dagligt med lækkerier indenfor planteverdenen. Bogen en have er en gave købte jeg for en tyver, det er en rigtig fin og genkendelig i beskrivelsen af hvordan en have bliver til.
Og vores julesmåkager, bager kun en slags og de hitter altid, men det er første gang nogensinde at de er splattet ud på bagepladen og har ellers bagt dem siden jeg var 17;-)
Nøddedrømme
200 g smør 200 g sukker 1 æg 3 tsk vaniljesukker, 1 tsk bagepulver 300 g mel, og jeg kommer 100 g hakkede hasselnødder i, i opskriften står der kun 50 g. 
Det hele blandes, og trilles i kugler som sættes på pladen, derefter fylder du lidt hvedemel i en tallerken, og i melet dypper du en gaffel, som du derefter trykker forsigtigt ned i dejkuglerne, og vupti, normalt kommer der de fineste kager ud af det, ved 175 i 10-15 minutter. Der bliver ca 3 plader ud af opskriften, som jeg fik af dem jeg var i huset hos, de fortalte at de havde den med fra deres bedsteforældre i Sønderjylland.
Det blev et af de længere skrifter, så hvis du stadig er med-
Ha en rigtig god weekend
Hilsner fra Anette


38 kommentarer:

  1. Jo jo jeg er stadig med. Kom lidt til at grine da du skrev om kødlede...nu hvor Niels kan lide kød igen smovser jeg kød i store mængder. Tror lige jeg låner opskriften på dine nøddedrømme...mon ikke man godt kan bruge mandler som jeg har en del af i fryseren. God weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. herligt:-) godt Nils kan lide kød igen, det giver lidt til musklerne, siger de unge mennesker.
      Ja lån du bare, det var derfor jeg satte den ind, for de er altså gode! Så må dine jo bare blive mandeldrømme, spændt på at høre hvordan de smager med mandler.
      1000 tak også god weekend til dig!

      Slet
  2. Tak for dine søde ord om mine billeder, Anette :-) Hvor er det sødt at se fuglefoderhuset (på dit faneblad), det er pyntet så fint! Og din suppe lyder superlækker - må bestemt prøves her lige som dine nøddedrømme! Dejlige billeder også fra dit kreative værksted. Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. De-ordene er simpelthen så velfortjente, for du er fantastisk til at tage billeder:-!)Suppen var også god, bruger ofte det der er ved hånden for ikke at lave for meget hurlumhej ud af det. Rigtig god fornøjelse i køkkenet. Mange tak:-) kram

      Slet
  3. Hej Anette
    Ja det var et blandet indlæg. Jeg var med til det sidste, skulle jo se, hvad du fandt på. Jeg har det som Rita, jeg har ikke kødlede, men suppe laver jeg jævnligt, især hvis jeg kan få brune champignoner i, det smager skønt med porrer, gulerødder og champignoner, som kød bruger jeg kødboller eller kyllingestykker, det er også godt.
    God lørdag
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Ja det har du ret i;-) den kødlede jeg har haft har næsten gældet alt kød, lige bortset fra fisk, og hver gang vi skulle have en hakkebøf blev jeg næsten ked af at sætte tænderne i det, for smagen i det fra "brugsen" var ikke en smag af kød, men mere sæbe... Dejligt at du var så nysgerrig og gad læse med. Uhmmm, champion er også en favorit her, tror faktisk aldrig jeg har prøvet dem i suppe, det må huskes. Kim skal også have kødboller i sin suppe, uanset arten, for mig er oksekødet godt.
      1000 tak og i lige måde.
      Kram

      Slet
  4. Godaften Anette.Du kan tro at jeg var med til det sidste.
    Og flot og enkel stor krans du har lavet til din dør.
    Det er er også bare et dejligt sted du har til at lave alle dine skønne kreationer.
    Jeg spiser heller ikke så meget kød.........men elske også en god hjemmelavet suppe.
    Jeg skal igang med at bage vaniljekranse i næste uge på min nye Kenwood.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette!
      Hvor var det altså dejligt, håber du nyder og har nydt din weekend:-) Det er noget underligt noget med det kød, selvom jeg heller aldrig har været den store kødspiser kan jeg nu godt lide når det smager af kød, du ved.
      Det er altså spændende at skulle prøve nyt grej af, måske vi får høre lidt om det på søndag, i alle tilfælde rigtig god fornøjelse, og dejlig aften, Kram fra Anette

      Slet
  5. What a cosy house! Simple and warm!I like Your kitchen and I can smell Your tasty soup!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 thanks Veronika, I am so glad to hear! Have a wonderful weekend:-)))

      Slet
  6. Kære Anette, sidder og smiler bredt, fordi jeg tænkte enten er du igang med nytårskalvakade eller også har du tankemylder der bare måtte ud. Elsker sådanne for mig impulsive indslag og tror det passer meget godt på dig, selv om du også planlægger :-). Det sjove er også hvordan vi bloggere krydser ind over hinanden og giver både nye ideer og bekendtskaber, det er ikke så ringe endda. Jeg er lidt stille på bloggen lige nu, dels fordi jeg har haft for travlt, men også fordi jeg bare trænger til ingenting, men jeg skal nok vende tilbage. Forsat god weekend og skrivelyst :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit!
      Og jeg smiler bredt, for havde lige noget der skulle ud;-) så det er som du beskriver både spontant og lidt planlagt. Men en smule grænseoverskridende at skrive på den måde, selvom den ligger først for, skyndte mig at trykke udgiv;-)
      Nyd din stille tid, sådanne stunder er også livsnødvendige/skattede, for let at forstå at du har haft nok at se til, for der er jo ofte også andet end det vi lige beretter på bloggen.
      1000 tak og ha det godt!
      Kærlig hilsen Anette

      PS godt at du vender tilbage:-)

      Slet
  7. Kære Anette Hvilket indlæg om inspiration ! Forstår dig så godt med kødet, vi er begyndt at købe mindre men i bedre kvalitet og gerne dansk. Der er ikke grænser for hvor godt det kan smage.
    Det var meget inspirerede med en virtuel rundvisning i dit skønne univers. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina!
      Tror altså at kødet i "brugsen" er blevet ringere. Men selvfølgelig har man først smagt kød af "fritgående", så har meget andet en underlig smag.
      Det er jeg glad for at høre:-)
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  8. Hei, Helt tilfeldig kom jeg inn på din blogg. SÅ fin og inspirerende. Gleder meg til å følge med deg videre. RIktig god helg videre fra Birte (fra Bergen/Norge)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birte!
      Hvor lyder det som en skønt tilfælde, meget velkommen til, og tak for de fine ord! Jeg har smugkigget ind på din blog som ser rigtig skøn ud, jeg vil kigge lidt mere i morgen hvor der er mere tid:-)
      1000 tak også rigtig god helg til dig.
      Hilsner fra Anette

      Slet
  9. Det ser hyggeligt ud med den store dørkrans, men bestemt også med pynten i køkkenet :-)

    SvarSlet
  10. Hejsa Anette. Først tak for sidst jeg var i din hyggelige butik. Det et skønt indlæg. Som altid en sand fornøjelse at se og læse dit indlæg. Det er så hyggeligt hos dig og skøn stemning. Jeg nyder når Santa står ved lågen hver gang jeg kommer og nærmest byder mig velkommen og Rokoko Henning er da total uimodståelig og ikke til at stå for. Det er smukt med dørkransen på døren og inde i dit arbejdsrum den dejligste atmosfære. Dit vindue med krans og stjerne så smukt. Dekorationen skøn og rødløg gør sig godt der. Det bruger jeg også af og til herhjemme. Uhmmm den suppe ser rigtig lækker ud elsker jeg også. Man kan nemlig godt blive for fyldt af for meget kød og få lidt madlede. Men det lyder så lækkert der hvor i får fra. Kan sagtens sætte mig ind i det er en helt anden oplevelse at spise. Forøvrigt søde tallerken det er i. Småkagerne mums lækkert til en god kop kaffe. Tror også de skal prøves af herhjemme. Dejligt jeg nåede at komme forbi dig her inden jul søde Anette. Knus Susanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Susanne!
      Altså tusinde tak for de skønne ord, det er en stor fornøjelse at dele af det der skaber glæde, og hygger mig stort når du kommer forbi, godt du nåede det inden jul. Det er altså altid sjovt at se hvor stille Santa er når du kommer, for har kan også larme rigtig meget når det er andre, men det må være noget med den milde udstråling der gør det, eller også er han ved at kende dig:-)
      Er rigtig glad for tallerknerne, som jeg købte på dba, den store middagstallerken er stor, og det faldt jeg for, elsker der er plads til maden, uden det skal ligge og rode sammen;-)
      Det er altså skønt med godt kød og gode råvarer.
      1000 tak for besøget og kommentaren.
      Juleknus og hygge fra Anette

      Slet
  11. Et virkelig inspirerende innlegg!
    Deilig suppe,nydelig krans og herlige bilder fra ditt verksted:)
    Fin ny uke:))

    SvarSlet
    Svar
    1. Så herligt:-) og tusinde tak!
      Fin ny uge til dig også:-))

      Slet
  12. Nydelig krans du har laget! :) Flotte bilder og koselig blogg du har. Kom inn via Birte's turblogg. Må le litt vedrørende søkeord mot treff på bloggen din. Skjønn pus du har. Har sett mange artige treff mot egen blogg også :)

    Nyt uken! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eli Kristin!
      Så hyggeligt du kigger forbi:-) mange tak, det er jeg lad for du syntes:-) Det ser også ud til du har en skøn blog med de lækreste håndarbejder, tommel op, må kigge lidt mere hos dig!
      1000 tak, også en god uge til dig:-)
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  13. Hej Anette. Velbekomme de er velfortjent ordende til dig. Jeg hygger mig altid når turen går forbi dit dejlige sted og skønne butik. Santa er bare så sød en hund og jeg fornemmer også han er ved at være lidt dus med jeg kommer hen til lågen og aer ham . Ligeså lille søde frække Rokoko Henning og sjovt at se dem lure på hinanden. Jeg kan også godt lide der er plads på en tallerken. Det kan nemlig let blive noget rod på en mindre tallerken. Enig med ordentlige råvarer og godt kød . Rigtig mange juleknus til dig og alle dine kære. Knus og kram Susanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne!
      Det kan altså godt være lidt svært at tage imod rosen-også selvom jeg bliver glad:-))
      Det var morsomt at se Rokoko Henning være så modig i forhold til Santa da du var her, siden er de begyndt at kunne være tæt på hinanden uden at vi er der, jeg hygger mig med at observere, specielt hvor modig katten er blevet:-)
      Ja den mad- og de glade råvarer- har en sjov episode fra da datteren gik på et madhold forrige år, og hun havde med jævne mellemrum overskud fra vores køkkenhave med, og en af de unge mennesker på holdet kunne ikke spise vores gulerødder, for de var ikke lige så fine som dem der kommer fra "supermarkedet"
      1000 1000 tak, også masser af juleknus med ønsket om en rigtig glædelig jul til dig og alle dine kære.
      Stort kram fra Anette

      Slet
  14. Hej Anette. Ja det kender jeg fra mig selv. Men det er fra hjertet og jeg syntes du gør det så godt og skaber den mest fantastiske stemning som man da kun kan blive glad og godt tilpas af. Ja jeg morede mig altså også ved at se søde Santa og Rokoko Henning holde øje med hinanden , det var ret sjovt at se. Skønt de begyndt at være mere tæt på hinanden og bliver da garanteret de bedste venner. Ja hvor er det utroligt med de unge mennesker og er der en del af der kun tror det som ligger i supermarkedet kun duer. Der er bestemt ikke noget skønnere end nyopgravede gulerødder og ja så følger der jo lidt med he he. Rigtig mange juleknus fra Susanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne!
      Kan jo godt mærke det er fra hjertet, tak<3 Og det håber jeg også med de to, så satser på du har ret:-)
      Masser af juleknus tilbage fra Anette

      Slet
  15. af en eller en anden årsag har jeg ikke læst dette opslag,
    men jeg kan jo stadig være med selv flere dage efter.
    Suppen ser godt nok lækker ud og det er dejligt med suppe for jeg elsker den ret. Og så med friske grøntsager kan det næsten ikke blive bedre.
    en utrolig flot krans på døren du har lavet. Sådan har jeg i hvert fald forstået det. Synes det er dejligt at komme til en dør og så indbyder den med pynt. Og det er næsten lige meget på hvilket tidspunkt.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten!
      Det er ikke altid let at opdage "alle" indlæg, nogle dage kommer der utrolig mange. Ja det kan du da:-)
      Du har forstået det rigtigt, den hænger på vores dør, manden syntes åbenbart ikke den er så stor endda, for har havde slet ikke opdaget den;-) Den sidste krans som var et hjerte, var så alsidig at den hang der i næsten et år, og den holder stadig dog et andet sted.
      Ha en skøn dag!
      Kh Anette

      Slet
  16. Hej Anette. Velbekomme og glæder mig allerede til et lille besøg igen når tiden er inde til det. Måske jeg er heldig Santa og Rokoko Henning sammen. Masser af juleknus fra Susanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne!
      Det bliver altså spændende om de to er sammen når du kommer igen, det er altid super rart, når du kommer forbi:-)
      Store juleknus Anette

      Slet
  17. Tak for din søde omtale af vores dyr, Anette! Jeg har først haft tid til at gå ind og læse blogs i dag - det kører bare med juleforberedelser og arbejde, så jeg bliver helt rundtosset - og derfor giver jeg først lyd fra mig nu. Jeg glæder mig til at vise dig dyrene live.

    Jeg har det præcis som dig. Læser blogs, bliver inspireret, prøver at lave noget lignende, der så vokser ud i min egen version. Noget af det bedste ved at blogge er, at man lærer så mange skønne mennesker at kende. Skønne mennesker med noget på hjerte. Hvor er vi bare heldige :-)

    I øvrigt splattede mit sidste hold nøddedrømme også ud. Min kloge mor siger, at man skal passe på med ægget, piske det sammen og røre det i lidt efter lidt - er det for stort, bliver dejen for blød, og så splatter de altså. Men de smager nu også godt flade.
    Kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen!
      Det er skønt at kunne omtale noget der er så lækkert-og glæder mig til at hilse på dig og alle dyrene:-) men også at se jeres sted!

      Pyhhh, puste, godt det ikke varer ved og at man kan sætte sig veltilpas og senere forædt ned den 24;-)Måske endda før;-)

      Du har ret vi er altså heldige!

      Har også lige bagt et hold nøddedrømme mere og de er i super form, denne gang æltede jeg blot den halvt kolde/lidt hårde smør i som jeg plejer, sidst var jeg så behagelig at jeg lod den stå ved stuetemperatur i næsten en dag- yderligere var sådan en af de der dage hvor det hele bare blev ved og ved, dog med gode ting, men uden pauser.
      Skønt med kloge mødre:D
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  18. Herligt blogindlæg og den røde tråd er jo tydeligt "lækkerheder überalles" ;-) Jeg hang på hele vejen igennem og nåede også undervejs at forelsket mig en smule i det fuglefoderhus. Kan se for mig, hvordan det kan årstidspyntes med naturmaterialer m.m.

    I det nye år, MÅ jeg altså se om jeg kan lokke Stationsforstanderen med på tur til dig.

    Varme hilsner Annie Fryd

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor herligt Annie, jeg sidder her og smiler over hele femøren ved det at læse din kommentar:-)))Tak for den!

      Du kan måske lokke ham med at der også er gamle biler, og lidt drikkeligt;-) det vil under alle omstændigheder være hyggeligt at hilse på jer!

      Varme julehilsner Anette

      Slet
  19. Kære Anette
    Skønt og hyggeligt indlæg!
    God weekend!

    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære JetteMajken, tusinde tak!
      God weekend til dig også:-)
      Kram Anette

      Slet