fredag den 19. februar 2016

Der fældes og der graves, også filosoferes der lidt;-)

Det er godt nok ikke mig der graver, men mængder af muldvarper. De kommer fra to sider marken du ser, samt en skovsti der ikke ses på billederne.
Dem jeg viser på billedet over og under er kun en brøkdel af det muldvarperne har udrettet Jeg har ikke været efter dem siden nytår, så nu er det på tide at komme i sving. Det sorte plastik jeg har lagt som bund i pilestykkerne er ikke længere meget bevendt.
Så den skal af og jeg vil så kløver i bunden af pilene. Faktisk har vi snakket om at så mere kløver i græsset generelt, og det skulle jo være let med al den rene jord/sand der er kommet frem;-)
En gang i sommers lavede jeg et indlæg omkring beskæring af læhegnet ud mod vejen, men jeg har ledt og ledt og kan ikke finde det. Læhegnet er bagerst i billedet, og var efterhånden kun grøn i toppen, måske du kan ane det på billedet over, som er fra køkkenhaven.
 -------------------------------------------------------------------------------------------------------
REDIGERING, for Lisbeth med den spændende blog: Contryliv, 
Fandt det omtalte indlæg til mig, du finder det jeg ikke kunne finde, her:-)
Her er det samme vinkel, i lørdags gik vi i gang med at skære ned. Jeg hader den slags, for kan ikke helt forudse hvordan det bliver, men noget skulle altså gøres. Vi er dog ikke færdige endnu.
Det bliver godt, og jeg fik mig et kvashegn. Noget jeg har drømt om i nogle år, men ikke anet hvor det skulle være, også var det så ligetil. Vi vil nok altid have gode forsyninger af grene og kvas. Småfuglene tog det straks til sig, det virker som om de er nysgerrige når der sker noget nyt. I 2013 plantede vi også to rækker med fyrretræer, du kan se lidt af dem på billedet. Vi plantede dem for læ og for at tage støj fra vejen, tror de/vi bliver glade for at få meget mere lys
Til for få dage siden stod her en rimelig stor ahorn, du kan se resterne af den tv i billedet. Det var en lettelse at få den væk, det gav straks bedre udsyn fra stuevinduerne, og selvom der ikke er blade på træerne nu, så gav det allerede en del mere lys.
bare for at få lidt blomster med, men du kan se ahornen
her stikker den også snuden frem, bagerst i billedet ser du en gran, den er væk nu, men det kommer længere nede
set på afstand, asketræet der er det første i billedet skal blive
De fyr her, står også i forhaven, og vi har plantet alt for mange der, de kom til før jeg vidste der skulle være blomsterhave;-) Vi plantede dem udelukkende som støjværn, men selvfølgelig kan vi rigtig godt lide fyrretræer.
Her bestod min største modstand i forhold til at fælde et par knapt så pæne granner. Jeg har værnet om dem de sidste 10 år(den tid vi har boet her), og de har fungeret som fodreplads til fuglene. Men jeg kunne ikke blive ved med at have argumenter nok til at de kunne blive. Manden gik også nænsom til værks. Det kunne jo være stammen kunne bruges som en effekt, og samtidig som fodreplads. Men den stamme ser altså dum ud i det samlede billede, så den kommer ned i en højde, hvor vi kan bruge den til et stort fodrebrædt, og planter fyr ved siden af.
Den anden gran skal også væk. Plusset er at det giver meget mere sol på terrassen, træer har det jo med at gro, og vi har skov th i billedet, i den bor vores nabo.
Det der engang  var vores aften terrasse, er nu blevet til middag og eftermiddag, om sommeren. Området er efterhånden blevet skattet,  efter vi fik plantet blomster her og der og alle vegne. Engang gad man ikke sidde der i hverdagene før efter kl 17, pgu af bilerne, men fokus fjernes på en sær måde når der er skønhed og fuglefløjt. Er det ikke sært, for jeg plantede  fyrretræerne som støjdæmper, og blomstrende skønhed virker på samme måde, dog på den mentale del.
Nå det var et sidespring, som jeg lige kom til at tænke over her til slut i indlæget. Derfor afsluttes det også med en andet billede end først planlagt, og titlen måtte jo også lige ændres en smule:-)
Ha en god weekend
Blomstrende hilsner Anette

32 kommentarer:

  1. Hej Anette
    Flot kvashegn I har fået lavet jer, det kan jeg godt forstå, at du er glad for. For mange fyrretræer, hvad gør I så med dem?
    Jeg har set på fb, at du kan grave aske ned ved muldvarpehullerne, så forsvinder de. Det er da et forsøg værd.
    Kram og god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Tak skal du have!
      Der skal stå to fyr som afløsere for de store granner, og en skal blive hvor den er, den har følgeskab af et par andre som er spredt ud i området allerede, og de resterende 5 skal ned i det store grønne område, der hvor alleen og frugttræerne har til huse.
      På hele grunden er der ca 50 fyr, hvoraf de fleste af dem kommer til at danne læ i køkkenhaven. Gad vide om det giver mening;-)
      Det vil jeg forsøge, den med asken, har også hørt at marinerede sild skulle virke, hi hi, må prøve begge dele.
      Tak også god weekend til dig
      Kram

      Slet
  2. Hejsa Anette...
    Sikke et smukt hegn du har fået lave og sikke dyrene vil få fornøjelse af det. Kan godt forstå det har været et stort ønske. Det er fantastisk smukt.
    Tror desværre ikke lige det går i et villa kvarter:) Så vil de vist bare undre sig endnu mere end de allerede gør....
    Åh alle de muldvarper det er simpelthen så trist. Specielt med din plastik dug nu... Har desværre ingen råd. Håber andre kan komme med det.

    Rigtig skøn weekend
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Charlotte!
      1000 tak, om du kan forestille dig hvor længselsfuldt jeg har kigget på den slags hegn<3 ca 30 km herfra har jeg set det smukkeste af slagsen, en dag må jeg holde ind, så jeg kan få et billede:-)
      Hi hi undrende naboer, det kender jeg godt, fra tidligere sted;-)
      Du har ret, i begyndelsen var jeg næsten græde færdig over det pileområde, men kan se at pilene heldigvis overlevet.
      1000 tak også en rigtig skøn weekend til dig:-)
      Hilsner fra Anette

      Slet
  3. Ja det er irriterende at de muldvarpe ikke er gået lidt i vinterhi i år. Vi har lige fået et kæmpe skud udenfor lågen men nu ved vi da i det mindste at det kun er dem. Der har nemlig et par gange været et hul men uden skud så vi var ved at tro at det var rottegange. Tror da jeg skal prøve det med at putte noget aske ned til dem.
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt det ikke var rotter! God fornøjelse med forsøget, aske er der jo nok af fra brændeovnen:-)

      Slet
  4. Det ser flot ud med jeres nye hegn og håber at dyrene også vil synes om den.
    For en del år siden havde vi jævnlig besøg af en gammel, som i sine pensionisttid kørte rundt som muldvarpemand, han sagde en dag da jeg var hjemme. Do har godt nok mange muldvarper - og det kunne jeg kun ja til. Han mente at de boede ude under den store vej som gå forbi vores gård, og selvfølgelig ude fra marken - men så sagde han - det skal do ikke vær ked af bette kone ( jeg er 183 cm og ingen snips) det er tegn å at do har en goed jord - mæ masse a vorm i :-)
    Så det har jeg altid tænkt når det skyder derude og den sorte muld kommer op på den forkerte side af græsplænen.
    Om aske eller sild (hvilket nok bliver meget dyrt i den lange ende) virker, det ved jeg ikke, men en ellet tre muldvarpesakse og sorte spande plejer at virke godt. Man skal bare holde øje med deres adfærdsmønster og hvordan de i deres baner skyder op.
    Kh
    Kirsten
    Ps jeg har også mange skud derude og der kommer flere specielt pga af den milde vinter og intet er i dvale

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Kirsten, har da også lidt forventninger til det kvashegn i forhold til dyrelivet.
      Hvor er det en skøn historie, og med dialekt, tak for den...den med den sunde jord vil jeg skrive mig godt og grundigt bag øret, og fortælle bonden der var her den anden dag og stod og små lo af alle vores underjordiske gæster.
      Asken er nu ikke dyr, for vi har brændeovn, og bålplads, så det er ligetil, nu må vi se om det virker.

      Slet
  5. Have med aske og marinerede sild - spændende:-) Fyrretræer har vi ikke i læbæltet, og jeg tror ikke, de ville holde ret mange år. De trives sikkert meget bedre på jeres sandjord. Søren stammede et år et grantræ megahøjt op og sømmede 6 hjemmegjorte fuglekasser fast på stammen. Det synes Thomas på 4 år, at der ser rigtig sejt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha, ja det lyder interessant, får mig til at tænke på nyrøgede sild og Bornholm:-)Har godt hørt at der kan være problemer med nåletræer i våd og leret jord, om end de er fine hos mine forældre.
      Herligt at barnebarnet begejstres:-) tror godt jeg kunne begejstres med ham;-)

      Slet
  6. Hei Anette, Etter å ha lest ditt innlegg måtte jeg faktisk inn og google "muldvarp". Hjelpe meg; merkelige små skapninger. Nå lærte jeg noe noe nytt idag også. Du lager det så frodig og fint i din hage. Og du har gode tanker bak de endringer du gjør. Ønsker deg en avslappende og flott helg. Klem fra Birte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birte!
      Nåh ja sådanne skabninger har i ikke, måske er det jeres fjelle der gør det. Vores gamle hund var ekspert i at fange dem, hun kunne stå i evigheder, for at slå til på det helt rigtige tidspunkt. Ham vi har nu er ikke så "sulten" efter jagt.
      1000 tak!
      Rigtig flot helg til dig også:-)
      Klem fra Anette

      Slet
  7. Hej Anette. Godt du får fjernet nogle af dine træer - du har vist stadig rigeligt omkring dig :-)
    Træer er i øvrigt ikke særligt effektive som støjværn - der skal et helt bælte til og det skal helst være nogle tætte træer. Meget bedre at gøre som du har gjort med at give en masse blomster man kan se på i stedet så man glemmer vejen!
    Rigtig god weekend, hilsen Henrik Havehjerne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik!
      Netop der er det godt at få fjernet nogle træer. Det er sjovt som ting har det med at forandre sig. Det bedste jeg har gjort for dette sted til nu, er at lave en blomstrende have i forhaven, det er som huset er helt forandret. Så det trænger ikke alle de træer der.
      Vi havde engang 70 granner et andet sted på grunden, og de virkede godt som støjværn, kunne vi høre da de blev fjernet;-) men du har nok ret i at der skal meget mere til.
      1000 tak også rigtig god weekend til dig.
      Hilsner fra Anette

      Slet
  8. So beautiful ,good weekend!
    Patricia

    SvarSlet
    Svar
    1. Dear Patricia!
      Thanks a lot! A nice weekend to you too:-)
      Greetings
      Anette

      Slet
  9. Hej Anette
    Jeg er ret forelsket i dit kvashegn. Det bliver spændende at se, hvilke dyr der flytter ind.
    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna!
      :-)))er også ret spændt på livet i det hegn.
      Hilsner Anette

      Slet
  10. Det er perfekte dage til at fælde og beskære, så flot vejr:-) Og så bliver det godt for jer at få lys og udsyn.
    Dit kvashegn er flot og det er dobbelt glæde at fuglene også er glade for det.
    Jeg søgte på dit indlæg i søgefeltet foroven tv. og tror at det er dette her du leder efter:
    http://anettesflora.blogspot.dk/2015/09/fortsttelse-af-de-sidste-to-indlg.html
    Forsat god arbejdslyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og det giver en utrolig god varme:-)
      Mange tak Lisbeth, jeg kan blive ved med at forundres over de tiltag vi laver i haven, bliver så godt modtaget af dyrelivet, ville ønske alle oplevede det.
      Det er lige præcist det indlæg, 1000 tak for linket;-) redigere indlæg hvis internettet vil være med denne gang.
      Tak, og dejlig aften til dig:-)

      Slet
  11. Skønt at rydde op og få fornyet rundt omkring. Jeg må jo give Henrik H ret, træer virker ikke rigtig mod støj - bortset fra 'ude af øje, ude af sind' - så du kommer sikkert ikke til at savne dem! Men opmærksomheden på støjen kan afledes af skønhed og frodighed, som du selv har oplevet. Jeg har skrevet det før, og nu gør jeg det igen: din forhave er så smuk, frodig og spændende - gid jeg kunne gøre det efter! Kvashegnet er jeg for øvrigt også misundelig på - sådan et har jeg også ønsket mig i mange år, men savner forståelse fra min bedre halvdel! Én har meget at slås med ... ;-)
    Til gengæld har føromtalte halvdel en rigtig god forbindelse til en 'mullemand', som fuldstændig holder de bæster ude af min have. De skal bare forsøge det mindste, så er han der! Det er ikke billigt, men han er effektiv. Tidligere har vi brugt piller af hjortetakssalt - effektivt på den lange bane, det virker i flere år, men lige-nu-og-her sker der ikke så meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du altså ret i Frede, men det er altid svært for mig at fælde træer, for jeg kan simpelthen ikke forestille mig hvordan det bliver før det er sket. Men da har det i de fleste tilfælde været godt:-)))
      Hæ hæ kender godt at der nogle kan være lidt at slås med, og nogle gange virker kvinde list absolut ikke. Og må trods alt erkende at det faktisk kan være ret godt på den lange bane.
      Tror jeg er kommet overens med de muldvarper, der var et lille fif på tv i aftes, bare fjerne jorden og komme det et andet sted hen, så det har jeg været i gang med i dag mellem bygerne, og selvfølgelig rive det værste ud bagefter. Vores plæne/græs er alligevel ikke særlig pæn.
      Altså 1000 tak omkring forhaven:-)))) må også sige at jeg er lidt misundelig over jeres kæmpe frodige og rolige have.

      Slet
  12. Hej Anette
    Muldvarpene er vilde i år, det ses også i min have men ikke så slemt som i din plæne. Faktisk er marken på den anden side af vejen hvor jeg bor, så slemt angrebet af buler som jeg aldrig har set tidligere. Der er måske noget med al regnen får dem til at lave nye tørrere gange?!
    Meget smukt med dit nye kvashegn og noget af det bedste du kan gøre for dyr og småkravl i din have.
    Jeg synes selv det er svært at nænne at fælde træer men det blev da rigtig godt hos dig og dejligt at få mere glæde af solen rundt omkring på terrasse og til bede, og ikke mindst udsigter er skønne at få.
    Rigtig god weekend :))
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er så. Dit skriv får mig til at tænke på at den mark vi har på den anden side af vejen, som blev muldvarpefri sidste år. Men det var store tiltag der var i gang, af professionelle folk, der foregik nogle sprængninger af en slags, og pinde med advarsel på.....jeg må kigge nærmere om det virker på den mark i år.
      Det forstår jeg med lethed Rose, jeg bryder mig heller ikke om det. Men de steder trængte det, og vi kan allerede nu se en forskel.
      På resten af grunden, er der ikke meget der kan skygge endnu, eller give læ, og det udtørre hurtigt, det er noget af en balance.
      1000 tak også rigtig god weekend til dig:-))

      Slet
  13. Godaften Anette.Lidt surt med alle de muldvarpe.Min søster har samme problem.Lad os håbe at i finder en løsning.
    Men vemodigt at fælde så mange træer.Men flot kvashegn i har lavet........det ser bare SÅ godt ud.Og at fuglene også nyder det er jo kun en ekstra glæde.
    Vi havde rigtig mange store træer i vores villahave da vi købte huset.
    Men alle de mange store fyrtræer er væk nu.
    Det er da også godt med et bedre udsyn fra jeres stue.
    Er nu næsten færdig med vores stue........det har været en sej omgang.
    Dejligt billede fra din forhave.Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Jette:-)
      Ja det er lidt surt. I går gik jeg i gang med at jævne og fjerne jord, et tungt arbejde for der er lidt frossen endnu, men det har allerede pyntet gevaldigt.
      Træer er en stor gave, men nogle gange må der gøres noget for at skabe grobund for ny vækst. Det lyder til i har haft rigtig mange træer på jeres sted, som nu ser så harmonisk og frodigt ud, men i har måske også boet der i en del år nu?
      Det var virkelig godt at få et frit udsyn fra stuen igen.
      I har da også gået til den med al det malen, også af møblet, men hvor må det være skønt nu, hvis det var mig ville jeg ikke bestille andet end lige at kigge en ekstra gang.
      1000 tak og en dejlig søndag til dig:-)
      Kram fra Anette

      Slet
  14. Kære Anette. Muldvarpe jagten er gået ind! Jeg har indtil nu fanget 6 stk i smækfælder denne vinter... Fru Pedersen siger, at man skal lægge de døde muldvarpe tilbage ned i gangene, så kommer der ikke en ny muldvarp og overtager gangene! Når vi får sild, så gemmer jeg lagen og hælder i hullerne, det lugter fælt, men om det virker....? Flot med hegnet, sikke en omgang at få fældet, så er der da brænde :-) Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete!
      Flot fangst:-) der er godt nok mange gode råd, men med fælderne kan man se syn for sagen. Jeg er gennem indlæget og et spot på tv kommet frem til jeg gør som jeg plejer, jævner dem bare, det nye er at jeg også fjerner jord, for den har jeg brug for et andet sted. Men tror jeg fremover vil gøre det løbende, som jeg plejer;-)
      Tak skal du ha:-) der blev nu ikke meget brænde, kun fra grannen, resten er brugt i kvashegnet, som er rimelig langt, og jeg har et par ideer med resten af "affaldet":-)
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  15. Det med muldvarpe er vist et tilbagevendende efterårs- og vinterproblem, når man bor på landet ;-) Jeg fik fanget en del i efteråret, men så sløjede jeg lidt af på den, og inden jeg fik set mig om lignede en del af plænen et bjerglandskab. Det viste sig dog, at det kun var en enkelt muldvarp, som lavede al balladen, den røg i fælden for nogle uger siden, og der har været ro på lige siden :-)

    I er da rigtig kommet i gang med fældning af træer og hegn. Selv om det bliver åbent nogle steder, er det næsten en nødvendighed at få skabt lys og luft ned i haven, hvis det ikke skal ende med en hel urskov. Gamle læhegn vil blive tynde i bunden med tiden, hvis der ikke bliver arbejdet med dem. Jeg går og klipper lidt i mine læhegn ind imellem, så der kan komme fornyet vækst i bunden. De stier jeg laver ind i læhegnet gør jo også, at der kan komme mere lys ned til de mindre buske i bunden af hegnet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altså imponerende at en bette bandit kan lave så meget ravage;-)
      Ja det hjælper da på det, men det har lagt stille siden sidste weekend, her er det manden der føre saven og mig der rydder op, godt at ha en fordeling der passer.
      Sjovt nok opdagede vi først rigtigt det læbælte for 3 år siden. Tidligere var det bare en del af det stræk man kom kørende på. Men når man så går i gang med have opdager og lære man noget nyt, tror min gamle mentalitet var lidt mere hippie agtig;-)
      Du er utrolig inspirerende med din skovsti(med mere), for hvor er det godt tænkt at åbne op i sådan et hegn på den måde. Ja i det hele taget er du god med saksen. Tror vi er mange der kan lære en del der!
      God søndag:-)

      Slet
  16. Kvashegnet bliver du så glad for. Det er en af de ting jeg elsker allermest i vores have. Og, fuglene er vilde med det!
    God søndag
    /Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg gerne:-) gad vide om jeg ikke også har lagt en længselsfuld kommentar hos dig når du har vist dit kvashegn:-)))
      Mange tak også god søndag til dig Birgitte

      Slet