fredag den 11. marts 2016

At være lidt skruk

Har vist sagt at jeg ikke er den store påskedimser, heller ikke selvom jeg godt kan lide både æg og reder, men så absolut også de blomster der høre til. Så er det alligevel sjældent det er blevet til mere end et godt og gult strejf.























På den ene side af døren ved indgangen, blev det til et stor og kraftig birkerede, beviklet med den efeu der var i krukken, der manglede lidt, så tre birkekæppe kom til. På den anden side er det et stativ, hvor jeg i toppen lagde en halmkugle, beviklet let med birk.
Her er det små simple krukker med en tete a tete og lille rede af birk, dem har jeg flere af i lidt større udgaver, jeg nyder det simple look.
Og her kommer den jeg så gerne vil vise. Det er igen en af smedens kreationer, altså bare kurven uden noget;-)Jeg er totalt forelsket i formen, en form jeg nærmest kan føle. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem med den, var at fylde grene i uden at vide hvad jeg helt ville, bare en af de der spontane ting.
Sådan en gang gren værk er jo skabt til æg, og jeg kogte 12 æg med rødbeder og eddike, i troen på de blev røde, men de blev brune efter mindst 6 timer i små kogende vand. De koger så længe for at kunne holde, noget jeg lærte hos en blomsterhandler jeg var hos, de var nemlig tossede med æg:-) Derefter kogte jeg en sending æg med rødløg, i håbet om den rødlige farve, men de blev grøn-gule, det er dem du ser ligge på bænken. Det er yderste svært at tage billeder af, farverne vil ikke træde frem som jeg ser dem.
de æg her er kogt med rødbeder
Både hund og kat var vilde med æggene, hunden fik igen stjålet et æg, og han kan ellers ikke lide æg. Og katten syntes det var så sjovt at fiske æggene ud af kurven, havde min sag for med de to vildbasser;-) Så nu drømmer jeg om at katten vil besøge naboens rågereder;-) bare et surt opstød.
æggene kogt med rødløg, de er altså grøn-gule, men som sagt vil farven ikke med på billedet
Og igen må jeg sige, at jeg i den grad nyder at gå og kigge på de æg på stribe, jeg nyder enkeltheden, at man kan skabe effekt med så simple/enkelte midler. Det eneste jeg har det lidt svært ved er at bruge så lækker en mad på sjov, men jeg var simpelthen for doven til at puste dem ud.
skabet er malet med kalkmaling og har derefter fået brun voks
Skabet her er til Charlotte på Villa Fryd, håber du kigger med i dag:-)kender du ikke Charlottes blog, så må du altså lære den at kende, bare klik HER. Jeg er stor fan af hende og hendes KREATIVITET og måde at skabe fantastiske ting med skønne detalje,r ud af stort set ingenting. Hendes stil ligger milevidt fra min, måske er det derfor at jeg fascineres beundre og inspireres så stort ved at kigge med hos hende, ja jeg er altså fan:-)
karse sået i en randform, også en ide fra Charlotte som jeg tog til mig i det øjeblik jeg læste det, tak for inspiration.
At være lidt skruk er vel det samme som at tage sig af,  udruge, passe og pleje:-) jeg vil holde karsen med vand, for jeg har sådan et smukt for mit indre øje, med det grønne i randformen. Måske vil jeg lege lidt mere med æg, hvis jeg altså kan nænne det, ellers må der findes andre alternativer, halmkugler måske;-)
Ha en skøn weekend
Hilsner fra Anette

38 kommentarer:

  1. Jeg synes at du påskedimser rigtig fint med dine reder, æg og løg:-) Jeg elsker påskekreationer fordi de varsler foråret og spirende liv. Dine reder er så dejlige og det ser så hyggeligt ud som de står rundt omkring hos dig.
    Naturfarver er ikke altid til at regne ud og rød er svær at ramme kan jeg se. For mange år siden farvede jeg garn med plantefarver og brugte både rødbede og cochenille (som er en lille vidst nok gravid lus) når der skulle farves i røde nuancer.
    God weekend :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Lisbeth:-) tror jeg selv er begyndt at se sådan på det, at påsken mere er det spirende liv, for du milde det er en skøn tid nu.
      Hi hi vidste nok der kunne farves med lus, men at den måske er gravid, det er helt ny information. uhmmm til lækre garner, men har mest kigget på det;-)
      1000 tak også en god weekend til dig:-)

      Slet
  2. Hej Anette hvor hyggeligt du har det og spreder glæde tak for det.
    Nu ved jeg ikke helt omkring dine æg, men har du prøvet at koge dem med rødløg...det giver god kulør..
    Mange hilsner fra Grethe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe!
      Hvor er det godt at høre, tak for det:-)
      Jo jo jeg har kogt æg i rødløg, det gav her en gul-grøn kraftig kulør, du ser dem lægge på bænken;-)
      Mange hilsner tilbage
      Anette

      Slet
  3. Sikke dog et smukt indlæg Anette:)
    Er da så vild med din påskepyntning. Du har det lige som mig, er heller ikke til alt det påske!!!!!!! TROEDE JEG ;)
    Kan godt forstå du er glad for din nye kurv fra smede. Sikke den er fantastisk og sikke jeg er vild med den måde du har fyldt den med grene og æg. Det er imponerende flot!
    Du kan tro Anette jeg kigger med, det gør jeg altid hos dig:)
    Elsker din fortæller evne...
    Tusind tak for de flotte ord, hvor er det skønt at vi kan nyde hinandens kreativitet...
    Hvor er dit skab blevet flot. Tænk hvilke mirakler kalkmaling og lidt genbrug kan gøre for vores øje. Selve tanken om at genbruge er det bedste jeg ved.
    Du kommer til at få enormt meget karse og det skal med garant blive spist på ingen tid. Det gør det her hjemme!

    Rigtig fabelagtig weekend
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Charlotte:-)) Dejligt du kan forstå mig, og tak for de flotte ord omkring pyntningen;-) ser den også fyldt med et overdådigt romantisk blomsterflor til sommer:-)
      Hvert et ord er velfortjent, du gør det smukt!
      Begynder at kunne lide den maling mere og mere, men jeg syntes det i starten var udfordrende at male så uperfekt;-) Skabet rejste til et nyt hjem i går, og det føles godt.
      Ja der kommer meget karse, men det er altså udover at det smager godt, også så dejligt at kigge på, lidt visuel er man vel, hi hi..
      1000 tak også en fabelagtig dejlig weekend til dig
      Hilsner Anette

      Slet
  4. Hej Anette
    Ja jeg er mest til påskeblomster i haven, men det kommer nok ikke bag på dig, det kom derimod bag på mig, at det er så svært at få farvet æggene, det er mange år siden, jeg sidst har prøvet det, men jeg synes ikke, det var så svært. Skal de ikke pakkes ind i løgskallerne? Smedens nye kurv er rigtig fin, flot pyntning. Så fik jeg igen lige en reminder om, at jeg skal huske at så karse til mine børn kommer hjem til påske, tak for det.
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Nej det kom slet ikke bag på mig, og det passer perfekt til din stil, som jeg virkelig godt kan lide. Det er såmænd ikke svært at farve æggene, men nok mere det at få den farve jeg ønsker. Og man kan pakke æggene ind i løg, overvejede det men blev pludselig doven igen;-) med indpakning kan man også få lidt mønstre. Ja kurven er fed:-)
      Du må ha sået karse, men kan se på mit, at du har tid nok til det, for de spire allerede.
      Kram Anette

      PS i går blev min pc opgraderet til Windows 10, visse ting er lidt anderledes, markøren køre den forkerte vej;-)

      Slet
    2. Det blev min i forgårs, jeg havde ikke bedt den om det, men den gjorde alligevel. Ret irriterende - heldigvis gik det godt, jeg frygtede det værste.
      Jeg har købt karse frø i Netto 7-8 dage står der, så jeg kan nå et endnu :)
      Kram

      Slet
    3. Velkommen i klubben, min opdaterede også pludseligt, jeg blev så rasende, og afviste efterfølgende.
      Gik så og summede et par dage, for det blev ved med at poppe op på skærmen. Jeg foretog så en back up, for havde hørt at man kunne miste alt...og frivilligt gik jeg ind for at opgradere.
      men føler det er under al kritik at den slags kan proppes ned over hovedet på en, at de på en måde har magten over ens pcer...
      Dejligt at høre det gik godt hos dig:-)
      Kram og tak for at fortælle.

      Slet
  5. I see the spring in your garden,nice photos,happy weekende,Patricia

    SvarSlet
    Svar
    1. And there is a lot of spring, i am smiling all over my face:-))))
      Happy weekend to you too dear Patricia

      Slet
  6. Hej Anette.Skønt forårsindlæg.
    Og dine opsatser er bare forrygende.Er slet ikke kommet i gang med at påske.For har så travlt i haven.Synes der er rigtig meget at gøre derude på denne årstid.Og i dag har vi været i haven i 6 timer.Min gamle forsytia måtte lade livet efte skader i vinter.........men så er der jo plads til noget nyt.
    Charlottes dejlige blog fælger jeg også med fornøjelse.
    Rigtig god weekend til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Mange tak:-) Er begyndt at kende smeden så godt at han tog mig med om i sin køkkenhave for at vise hvad han havde stående der, og det var en kurv magen til denne, så jeg måtte høre om jeg kunne bestille et par stykker. Sikke en begejstring, min mor så dem på hjemvejen og hun blev lige så vild med dem som jeg:-)
      Åhh ja det er skønt at komme i haven igen, det er som om der kommer ekstra liv i kroppen. Træls med forsytiaen, hvis jeg husker ret var den så smukt klippet. Men intet er så skidt det ikke er godt for noget;-)
      1000 tak også rigtig god weekend til dig
      Kram Anette

      Slet
  7. Det er da en dejlig definition, du har på ordet skruk!
    Jeg kan godt lide dine rustikke dekorationer - navnlig de meget enkle med minipåskeliljerne og birkegrenene.
    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke også;-) som barn hadede jeg at komme ind i hønsehuset når der var en skrukhøne. Men som voksen, ser jeg hende bare gøre et fint job:-)
      Mange tak, nyder også at skabe i enkelthed, men en gang imellem skal tosserierne lige have frit afløb:-)
      Hilsner fra Anette

      Slet
  8. Det er super skønne billeder du viser denne gang(igen,igen)det er fantastik smuk stilleben ved din indgang. Knus Leila

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Leila:-) siden jeg fik placeret de to stativer ved indgangen, blev den pludselig markant. Jeg nyder det også dagligt.

      Knus Anette

      Slet
  9. De sidste uger har jeg kogt masser af æg. Det er som du beskriver ikke altid til at beregne farven, men jeg fandt en side på internettet, hvor de fleste farver står. Jeg er blevet ret bidt af det og de kan jo gemmes, så helt spildt er æggene jo ikke.
    Det er fine ting, du viser. Ham smeden er et knag og laver ting, som passer til din kreative stil. Påske handler lige så meget om forår, som det handler om gult.
    God weekend
    Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ved du hvad Birgitte, du giver mig sådan en lyst til at koge mange flere æg, 1000 tak for det! Nu vil jeg søge efter den side du fortæller om, eller en der ligner.
      Ja han er en knag, og jeg føler mig umådelig godt tilpas sammen med de ting:-)
      Mange tak også en god weekend til dig
      Hilsen Anette

      Slet
  10. Virkelig smuk kurv ham smeden har lavet og fint som du har fået den pyntet.
    Det med at hunden vil stjæle æg fik mig til at mindes vores tid i Pårup. Niels' hund lille Kvik var vild med æg og nåede han at smutte i hønsegården når vi skulle samle æg havde han gjort det inden vi overhovedet kom ind. Han kunne snildt have 3 dværghønseæg på en gang.
    Hyg dig og hav en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Rita:-)
      herlig kvik, eller, men det ser så sjovt ud når de "uskyldige" hunde gemmer noget i munden. Som barn havde vi også en hund der stjal æg, min far blev til sidst nød til at lave en anordning med lidt strøm i, ved godt det ikke er velset, men det virkede heldigvis ved et forsøg(det var i 70erne). Hun hed tykke Sussi;-)
      1000 tak hyg også dig med en god dag:-)

      Slet
  11. Hej Søde Anette, hvad er det der for noget med at du er doven ? du bisser da altid rundt og laver den ene skønne deko efter den anden. Du har påskepyntet så smukt og enkelt lige min stil.Og når du ikke laver hjerter, er i haven, sætter ting op til butikken eller bager boller og tager mod gæster...så skaffer du varer til din lille butik osv osv. Så du er bestemt ikke doven...NÅ :o)))
    Jeg har først lige læst dit tidligere indlæg, hvor er det hyggeligt at du bloggergæster og hvor er den sød den skønne sammenplatning.
    Jeg kan simpelthen ikke huske hvad det er man kan farve æg med ? men dine ser nu altså hyggelige ud.
    Kurven er jeg jo også helt vild med, den er godt nok flot og så har du jo lige den evne der skal til for at gøre den endnu smukkere.
    Santa og katten er da nogle gode hjælpere :o) Jeg havde købt en lille sød Ælling og sat en i mit lerkar med åkander hvor den kunne svømme rundt, det gør den så ikke mere efter Alma opdagede den :o)
    Masser af hilsner herfra Casa Rosen og mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda!
      Jo jeg er doven,for havde tiden til det;-) jeg hader at puste æg ud, også bliver de også så skrøbelige....eller måske kan jeg i en fart finde på noget andet jeg hellere vil;-)
      Jeg kunne altså ikke lade være med at le af de to dyr, heller ikke selvom nogle æg gik til. tror Santa kan genkende sig i Alma, for det er da legetøj til dem:-))) er det ikke?
      Ja kurven er hamre fed, kom sådan til at tænke på overdådige og lækre dekorationer til et kongeligt bryllup, hmm bliver snart 50 gad vide om jeg er hjemme, for så kunne man jo godt lave et eller andet til morgenbordet;-)
      1000 tak for hilsner, og masser af hilsner tilbage til jer, og et bette klø bag øret til Alma.
      Kram fra Anette

      Slet
  12. Det ser bare godt ud med dine påskeopstillinger - ville ønske jeg havde en brøkdel af dine evner udi den slags.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 Tak Ulla:-)kunne godt komme med et par simple fif til at stille an, så det er let at holde og ser roligt ud, og hvor alle kan være med, måske der kunne laves et indlæg om det, det ville være nyt for mig;-)
      ha en skøn søndag:-)

      Slet
  13. Så flot Anette. Dine opstiller er bare flotte og så naturtro.
    Dejligt med materialerne ægget og det hårde der bliver sat sammen med grene af forskellige slags. Kan godt lide at bruge det miks af materialer, da i min verden giver et helhedsindtryk, og anvendeligt ud over højtiden.
    Kh.
    kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Kirsten! Ja det er sjovt at lege med forskellige materialer, og at tingene ikke lige går af "mode" efter en uge er noget så skønt, det giver ro på:-)

      Slet
  14. Kære Anette.
    Jeg er vild med din pynte-stil, den er SÅ sej. Det er vildt flot ved din hoveddør, det er en god smed du har der.
    Jeg morer mig lidt over dine æg bliver gul/grønne, mon du ikke har brugt hele løget? Man skal kun bruge skallen fra rødløg. Min datter går til gartneren og får lov til at rydde op i løgkassen. Den smukkeste farve er alun, så bliver de røde, men jeg kan ikke huske hvor man køber det. Hos en farvehandler måske. Det holder farven i 30 år og giver de smukkeste farver.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elaine!
      1000 1000 tak:-))) smeden er fantastisk og vældig kreativ, det er dog ikke ham der har lavet de to høje stativer, dem købte jeg på et marked, før jeg mødte ham. Men at han snildt laver store stativer det ved jeg;-)
      Hi hi jo jeg kogte dem med hele løget, dog i lag, siger dig jeg undrede mig over den "skrappe" farve næste gang vil jeg prøve med skallerne, og ellers eksperimentere med andre ting også.
      Dejlig søndag
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  15. Sikke et flot indgangsparti, du har fået dig. Jeg er vild med påskepynten og faktisk også med påskepynt i al almindelighed. Med reder, med æg og med små, nye hornvioler og påskeliljer. Påskeliljernes klare gule farve er som påskesolen og får mig altid til at smile og synge den med 'påskeblomst, hvad vil du her'. Jeg er vild med farver og keder mig bravt i et hvidt eller minimalistisk univers.
    Karse i en æggeskal og i svigermors gamle randform har været et must i påskepynten hos mig i årevis. Det er blevet sådan, at jeg næsten synes, påske dufter som spirende karse :-) kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen!
      Mange tak, må sige at jeg også er blevet ret glad for indgangspartiet:-) tror også pynterierne i forhold til påske kommer mere ind her, det er så lækre materialer, med al det spirende liv der er, love it:-)))
      Jeg har det som dig trives bedst med farver, elsker farver. Da vi lavede dette hus i stand havde det sort-hvide og minimalismen sit store indtog, og jeg forsøgte at være med på moden, hi hi, ej her virker det altså ikke, gab, og det eneste jeg så var skidt, og når man bor på landet nede ved jorden er der en del af den slags;-)
      Uhmmm, duften af karse-bliver i total godt humør af dit skriv:-))))

      Slet
  16. Kjære Anette, SÅ vakkert inngangsparti du har laget. Påsken kan jo bare komme til deg. Jeg beundrer deg. Jeg er ikke god på dette; så jeg må bare lese og se nøye på bildene dine og lære. Veldig, veldig fint! Ønsker deg en fin uke med en god klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Birte!
      1000 tak, og hvis du finder inspiration/idder her er det en stor fornøjelse!
      Jeg nyder at vi har forskellige kompetencer og vinkler på tingene, i det kan man hente så meget:-)
      Også en rigtig god ny uge til dig.
      Klem Anette

      Slet
  17. Du laver så skønne ting :-) Jeres indgangsparti ser virkelig godt ud!
    Kh Lisbet

    SvarSlet
  18. Hej Anette, jeg kan virklig godt forstå du får megen ros for dine opstillinger, det ser bare godt ud. Jeg vil prøve at lave en opstilling med birkegrene, efeu og hornvioler. Jeg har fundet en høj zinckkrukke på genbrugspladsen( utroligt hvad folk smider væk)Jeg har lige et spørgsmål ang. facebook, skal man være ven med dig, for at få at vide, når du skriver nyt?
    Kh Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne!
      Mange tak:-) i er heldige at i må tage noget med hjem fra genbrugen, man bliver altså glad af sådan et fund, rigtig god fornøjelse med plantning og div:-)
      Det med fb, hvis du trykker syntes godt om siden, øverst oppe så skulle du gerne få af vide når der kommer et nyt indlæg. Jeg har selv tumlet lidt med det på andre sider. Pt har jeg lavet min egen private person helt privat(lukket), men må se om jeg går ind og ændre det med tiden. Kan se at fb kan noget med det, at skabe kontakten med mennesker man ikke ser så tit. Også er det jo et helt univers af spændende haver-mennesker som jeg er nysgerrig efter:-)
      God dag med solskindshilsner Anette

      Slet