torsdag den 30. juni 2016

Med et glimt i øjet, køkkenhavens lyksagligheder

Hvis du ikke kan tåle at se ukrudt, skal du nok ikke kigge med her, måske der er lidt Søren Rye over det. For alt er altså ikke altid lige pænt, og ikke alt er der succes med.
der er hæk bag bænken, den er bare ikke så stor endnu
Køkkenhaven er langt fra som forventet i år, på dette tidspunkt. Yderligere måtte jeg ned og kravle på alle fire for at befri de så nye planter for ukrudt, det er der i og for sig ikke noget nyt i, det kan lykkedes og med tilfredsstillende resultat.
Uvanligt havde vi gjort køkkenhaven klar tidligt i år, så den lå en stund og ventede på at tid var til at sætte i jorden. Vi sprang i med krum hals og fik sat kartoflerne tidligt, sammen med dahliaer og lidt andet. Erfaringen siger, vi får ikke kartofler meget før af den grund. Vi dækkede ikke af med plastik, men gravede derimod tingene ekstra ned. Men det er en god følelse at få startet op i god tid, altså det er aldrig prøvet før.

Lidt hippeagtigt at lade tingene komme der hvor de vil, her er det i en af indgangene til køkkenhaven, jeg beundre altså floret, og indtil videre får det lov at stå, en dag får jeg nok, det ved jeg;-)
Stykket med dahliaer, tegner ikke til den store succes i år, sneglene har angrebet dem, så andet får lov at komme frem. Sidste år var det et fantastisk syn med dahliaerne der, så jeg satte et lille hegn op i det tidlige forår, for at de ikke skulle vælte ud over det hele. Jeg håber stadig på at hegnet skal holde dahliaerne på plads, optimismen sejre trods alt;-)
Men se lige her, den lysegrønne salat er noget af frøudbyttet der har overvintret i jorden fra sidste år, et par steder har tagetes gjort det samme. De får altså lov at stå, midt i kartoflerne, lidt endnu, for føler mig lidt stolt, tænk det kan lade sig gøre.
Pyhhh, det her stykke inddragede vi til køkkenhaven sidste år, og der stod kartofler med stor succes. Men se alt det fuglegræs, det bryder jeg mig altså ikke om, det er mere besværligt at rykke op end skvalderkål. I virvaret er der overlevede rødbeder, to slags, samt gulerødder. I det stykke er det hele sået ret sent, pgu af vejret, og min skulder. I dag ser det hele allerede bedre ud, har fået gjort kål på det meste.
kartofler har vi spist i omkring 14 dage, kunne leve af dem i tiden
Grønkålene, hmmm, aner ikke hvad der er efter dem, her er kun 5 overlevende planter, jeg må så en ny omgang. Jeg elsker grønkål på alle mulige måder, svært at undvære i køkkenhaven.
her er det solsikker, majs, dild, og i yderkanten er der tagetes. Stykket skal jeg nok få styr på
Noget er også efter radiserne i år, de er på vej i stok. De får lov at stå, for det kunne jo være de ville levere lækre smagfulde bælge. Ny sending sår vi et andet sted.
simpel pluksalat vil heller ikke noget, må også lave en ommer der
vi har masser af jordbær, langt flere end vi kan spise, heller ikke selvom jeg kommer dem i fryseren, de er dog ved at rådne pgu af al det vand vi har fået de sidste 14 dage, eller mere
selvsået fra de andre år, men aldrig har det været så småt før, men hvor er det altså sødt, og langt sødere i virkeligheden. Dette står ved flisegangen til køkkenhaven
vilde margueritter og lavendel ved flisegangen til køkkenhaven
et kig samme sted som over, jeg kan god lide gederams, hækken er aronia og bugner af bær
Bare fordi hun er så smuk dufter så skønt, gror så godt, og gør mig så mild, Helena er et lykkefund:-) og hun kigger om i køkkenhaven

Der er selvfølgelig også meget der er lykkedes i køkkenhaven, fennikel, og sommerblomsterne, pastinakker, porre, bønner, løg som ikke er vist, de står fint, alle stadig små, men ved de nok skal gro sig store.
Jeg fik sådan en trang til at vise hvordan det står til med den spiselige have i år,, næste gang bliver det nok drivhuset, heller ikke der lykkedes alt i år.

Ha en god weekend
Anette 

28 kommentarer:

  1. Det er uden tvivl i køkkenhaven, at de største dramaer udspiller sig. Vi har også oplevet, at der er dyr i radiser og rucola, og ormene er allerede begyndt at vise sig i gulerødderne. Alligevel er det en fornøjelse at kunne hente kartofler og salat efter behov og nyde de få sommerblomster, vi har sået. Morgenfruer, hjulkrone og jomfru i det grønne sår sig selv år efter år - det er herligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Holder også meget af de små overraskelser der kommer frem i form af selvsåede, hist og pist. Her er køkkenhaven også højt på listen over det jeg ikke så gerne vil undvære, ved det at have en have, selvom det i år er ganske udfordrende, så er der jo noget der lykkedes;-) siger vel egentligt det samme som dig, Marie:-)))

      Slet
  2. Hej Anette
    Ja ikke alt bliver succes, men så har man da prøvet. Ukrudt har jeg også mange steder, men jeg har heldigvis ikke urtehave, det ville da have rendt helt fra mig. Vi har en mark over for vores have, hvor nogle har sat kartofler, vi kan jo så holde øje med, hvornår de henter kartofler, det gør de stort set aldrig. Måske fordi kartoflerne er helt groet over, det er altså ikke så let med køkkenhave, de var ellers flittige med fræseren fra start af.
    Jeg fik foræret nogle kålplanter af rød grønkål, de er meget gennemhullede. Men ingen har jo lovet os, at det skal være nemt :) men Lykkefund gror nu fint der på væggen.
    Kram fra Fru Høneballe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Høneballe!
      Tror det er mit år sådan overordnet set, hvor der er en del ting der ikke er succes, også enkelte roser. Men man kan heldigvis ikke lade være alligevel:-)) Ja der er en del arbejde ved køkkenhaven. Her klarer vores kartofler snildt ukrudtsbekæmpelse, det er 2.år vi har sat dem på den måde efter opskrift fra bonderøven.
      De røde grønkål er så smukke når de ikke er gennemhullede;-) så et fantastisk eksemplar hos Rita.
      Lykkefund er et stort lyspunkt:-))))
      Kram fra fru Nielsen

      Slet
  3. Åh Anette...... så er det bestemt ikke kun mig der har det lidt svært med tingene i år. Syntes godt nok det meste er missylkedes.
    Men syntes din have har så meget charme og et helt naturligt touch, så jeg ser slet ikke dit ukrudt.....
    Jeg har så meget ukrudt og kan ikke følge med i al den regn. Så har valgt at min have skal være lidt naturlig, med hvad dertil høre. Altså ukrudt og skvalderkål i store mængder ;)
    Jeg har stokroser som kommer rundt omkring, hvor de absolut ikke skal. Men de får lov at stå. For at bibeholde det naturlige.....

    Rigtig dejlig dag til dig
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte!
      Ja det er altså en trøst at vi er flere der er i samme båd:-) Hvor er du altså sød, og hvor bliver jeg glad for at høre det, for elsker også et naturligt touch, det får det lidt ned på jorden, så jeg ikke skal stresse rundt. Det er svært at følge med i tiden, kompromiser er en fint ting. Hvor lyder det dejligt med dine stokroser, her har de aldrig rigtigt villet så sig selv.
      Tusinde tak og en rigtig dejlig dag til dig med, med hilsner Anette

      Slet
  4. Hej Anette.Ja !!! det kan være svært at holde det hele fri for ukrudt.
    Og det er en af grunden til at vi har valgt højbede.
    Der er betydlig lettere at holde fri for ukrudt..........og synes også at udbyttet bliver noget højere.
    Det er manden der passer køkkenhaven og jeg tager mig af det i drivhuset og min bærhave.
    Kål opgav vi for flere år siden.Det blev aldrig helt godt.Så jeg køber det blomkål som vi godt kan li.
    Tror da også lige at jeg vil vise min køkkenhave på søndag.
    Og her er det også kartoflerne er der er øverst på vores liste over det bedste i køkkenhaven...........der er bare ikke noget som en dejlig kartoffelmad med lidt purløg og en stribe mayonaise.
    Her har det regnet det meste af dagen..........men dejligt mildt.
    God dag til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Ja det er svært, jeg har dog valgt at leve med det i moderate mængder, dog er det eksplosivt i øjeblikket, med alt det vand- der også får meget i staudehaven til at klaske sammen, læs jeg trænger i den grad til at komme i haven igen. De sidste mange dage har det stået på mange andre ting, og det kan ses. Det må være skønt at være to om haven:-)))
      Uhmmm, i aften skal den også stå på kartofler her, med stegt bacon og purløg:-P
      1000 tak også en rigtig god dag til dig.
      Knus Anette

      Slet
  5. Hej Anette, du er en modig kvinder der viser alt det mislykkedes frem :o) ukrudtet det har altså bare haft travlt her den sidste uges tid, så det er helt umuligt at følge med. Heldigvis så har regne sørget for at det er lidt nemmere at hive det op. Selv græsplænen er ved at vokse ind i himlen. Din Køkken have er så perfekt som den er og den ser altså godt ud.
    Kartoflerne er nok ligeglade med ukrudtet og de smager helt sikkert godt :o)
    Kram fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Linda!
      :-))))))det skal jo også frem i lyset, for ikke alt der vedrøre have er lutter idyl, og bare så dejligt. Kartoflerne smager helt fantastisk, og de er så venlige at lukke af for det værste ukrudt.
      Ja ihh hvor det gror, her har det regnet siden vi besøgte Tante Grøn. Mange tak:O
      Stort kram med ønsket om en god dag fra Anette

      Slet
  6. Det er da godt, at der er blevet plads til lidt vildt og selvsået, for hvor ser det dog charmerende ud. Hvis alle køkkenurterne var vokset perfekt, var der jo ikke blevet plads til det vilde.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna!
      De selvsåede skal der altid være plads til, holder så meget af at værne om de eks morgenfruer der pludseligt står der og blomstre midt i nogle af afgrøderne. Men det er ikke praktisk at de lukker en flisegang af, så man skal tage omveje for at komme ud med børen, med mindre jeg vil køre dem over, og det nænner jeg stadig ikke<3
      Skøn dag
      Hilsner Anette

      Slet
  7. Det er jo lige præcis alt det, der ikke lykkes, vi bliver klogere af.
    Kan huske at jeg i min første havesæson (2011) bare slet ikke havde succes med at frøså...og at jeg nærmest ikke gad så i 2012....men gjorde det alligevel...og nu går det da ganske fint...Der er stadig ting der mislykkes og sådan er det.

    F.eks. har jeg i år mistet 5-7 clematis af forskellige grunde. Der er ikke andet for, end at få indkøbt nye til efteråret og prøve igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du helt ret i Ester- det sjove er også at når vi har sundet os lidt, så skal det selvfølgelig prøves igen, med en erfaring i hukommelsen.
      Det er godt nok mange klematis at miste på et år. Nogle af mine har haft visnesyge, men har valgt at komme igen for ikke så længe siden, dejligt gensyn:-))

      Slet
  8. Det ser ud til, at vi allesammen er i samme situation i år. Der er også noget, der spiser mine kål - toppen napper rådyrene og resten tager sneglene. Radiserne er også gennemhullede, og ja - det hele kunne være meget bedre. Til gengæld vokser squashplanterne godt, bønnerne er ikke blevet taget af duerne i år, og kartoflerne er snart klar til at blive prøvesmagt. De blev lagt sent, for vores lerede jord er længe for våd til kartofler. Dahliaerne står til gengæld godt. Køkkenhaver er ikke uden udfordringer...
    kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lidt sådan, bob bob, men syntes faktisk at det er rart der er flere i samme situation, så er det lidt lettere at "bære". For nogle få år siden syntes vi det var hyggeligt at duerne sad i køkkenhaven mm, (rågerne jagede vi væk;-) til vi opdagede hvorfor de-duerne sad der. Så ler man altså lidt af sig selv:-)))
      Gad vide om det der lykkedes bare smager så meget bedre....

      Slet
  9. Hagen din er som livet ellers; alt lykkes ikke hele tiden. Men det er ikke hvordan vi har det, men hvordan vi tar det :-). Flott innlegg . Nyyyyt kvelden med en klem fra meg til deg

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige de ord jeg sad med på læben da jeg skulle lave indlægget Birte:-) Der er stor frihed i at man kan vælge hvordan man tar det.
      Ha en skøn uge, med stort klem fra mig til dig:-)))

      Slet
  10. Kære Anette
    lige nu ser det jo nærmest ud til at enten skal grøntsagerne have svømmekursus på grund af den regn der kommer eller et selvforsvarskursus for kunne stå imod ukrudt eller snegle der guffer i sig og jubler over det vejr vi lige nu har.
    Dejligt indslag som viser hvordan det står til i næsten alle køkkenhaver :-)
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten!
      Hi hi hi, måske man skulle lave sådan et kursus for afgrøder, tror det ville være det nyeste i økoriget:-)))
      Knus fra Anette

      Slet
  11. Det er ikke alt der lykkedes hvert år, men der er altid noget at glædes over i køkkenhaven.
    Ang. sneglene der æder dine dahliaer, jeg tror godt du kan nå at redde dem, hvis du drysser masser af kaffegrums rundt om planterne, det kan sneglene ikke lide. Men sørg hele tiden for at der er grums længere udenom planten, så der ikke hænger et blad ned, som sneglene kan bruge som bro over til planten. Start evt. med en enkelt plante og se hvordan det går :-) Kaffegrumsen gøder desuden også. Ellers må du have et par søde moskusænder, de æder nemlig sneglene.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du helt ret i Anette:-) Jeg frustreredes nu alligevel noget i begyndelsen. Men det hjælper altid at befri planterne for det værste ukrudt, det skaber et overblik.
      Vi har ikke så mange dræbersnegle som vi plejer, men dem der er her er noget mere aggressive end de har været de andre år, eller de går efter andre ting, i år oplever vi også at de æder lathyrus, og kravler op i kummer og krukker. Tak for rådet med kaffegrums, og moskusænder, dem kunne jeg godt tænke mig, og grumsen må afprøves:-)
      Kærlig hilsen og god dag fra Anette

      Slet
  12. Utrolig mye herlige grønnsaker du har!
    Det er bare et stort pluss med egen mat, men hvordan unngår du alle skadedyr??
    Brunsneglen spiser opp det meste hos meg, til og med gressløken skal de ta knekken på!
    Ønsker deg en fin ny uke:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Inger Marie:-) det er så dejligt at kunne høste sin egen mad. Det med skadedyrene har vi aldrig gjort noget ved, det har ikke tidligere været et stort problem, det er første gang vi har oplevet så meget mislykkedes som i år. Må dog sige vi ikke har hoved kål, sidste år nåede vi ikke at dække af med net før det var for sent.
      De brune snegle er noget så, agraghhh, tror de snegle har avanceret i år, har aldrig hørt de æder purløg, her tager de også lathyrus. Min mand går runder og hakker dem itu både morgen og aften, jeg jeg gør det når jeg ser dem, selv på turene ud af huset;-) men det hjælper ikke så meget.
      1000 tak og må din uge også blive god:-)

      Slet
  13. Hej Anette! Sikke da en kæmpe køkkenhave du har og skøn med de små selvsåede blomster - kan godt forstå at ukrudtet indimellem tager over - der er jo mere bar jord i sådan en have end i et staudebed - lige nu kæmper jeg med de få bede jeg har - ukrudtet synes at ligge på lur hele tiden - men mine højbede jeg har etableret i år har vist sig at være gode, idet hverken snegle eller ukrudt har fundet vej derop - ca. 90 cm høje :-) mine grønkål er desværre også ramt af kålmøl plagen - tror ikke de klarer den - æv - næste år vil jeg prøve med net over - nyd din have og glæd dig over det der lykkedes - bla de mange smukke blomster jeg kan se du har :-) god dag til dig fra Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Først velkommen til, hyggeligt at hilse på dig-det er ikke mange dage siden jeg opdagede din blog, den ser spændende god og robust ud! Kigger ind igen:-)
      Ja der er da plads til noget, det sjove er at jeg ville indskrænke den en smule i år, da vi bare er to hjemme nu. Men det gik lige modsat da jeg skulle i gang med at så, for blomster skulle der også være plads til.
      Vi har også nogle 90 cm høje bede/kummer, og for første gang i år har sneglene fundet vejen der op, "vores" snegle har avanceret i år. Dejligt at de holder sig fra dine højbede.
      Det vil jeg gøre-jeg læste sådan et sødt digt den anden dag: Flowers are the music of the ground, from earths lips, spoken without sound.
      Mange tak også god dag til dig med hilsner fra Anette

      Slet
  14. Kære Anette.
    Det er ikke nemt at være ejer af en kæmpe stor køkkenhave. Der er virkelig meget at holde. Jeg forstår godt, at Jette ( Bobo) har højbede, så kan man så meget tættere. Det er virkelig charmerende med alt det selvsåede i din have.
    Vi er meget plagede af vinbjergsnegle. De har været meget hårde ved vores dahlia i år. Gnaver dem simpelthen over nede ved knolden, så hele den store stilk falder om. De rydder en krukke på ingen tid.
    Jeg håber, at du har mod på urtehave igen næste år.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elaine!
      Først vil jeg lige sige at nerien står godt, det er et stykke tid siden den kom i jorden, der er altså lidt magi over det, når den danner rod:-))
      Hvor dejligt at høre Jettes kælenavn, det vil jeg huske:-))
      I år har køkkenhaven været en ekstra stor udfordring af mange årsager. Vi har også snakket om flere højbede, men er kommet frem til at de 4 vi har må være det. Men i har ret i at der kan plantes tættere og at det giver større udbytte, og er mere overskueligt. Jeg syntes dog selv at de skal være virkeligt høje for at det ikke skal gå ud over ryggen med den akavede arbejdsstilling, som jeg har når jeg skal ordne dem vi har.
      En køkkenhave vil jeg ikke undvære, men næste år bliver den nok lidt anderledes, men må se til den tid.
      Altså de snegle, vidste ikke at vinbjergsneglene også åd dahliaer, de er trods alt aldrig set i mine. Træls syn du fortæller:(
      Dejlig dag:-))
      Kærlig hilsen Anette

      Slet