søndag den 26. juni 2016

Skabelsesprocesser....

Jeg har været håbløs bagefter med alt der vedrøre haven i år. Først var det vejret, så havde jeg en træls skulder, og det viste sig at ryggen skulle sættes på plads flere steder. Jeg overskred frygte jeg troede jeg havde, og gik til en akupunktør, som udeover at bruge mig som nålepude også kunne noget med at massere, og trykke på punkter jeg ikke anede man kunne trykke på. Jeg føler mig næsten som en ny kvinde.
 Engang troede jeg at det område jeg viser nu skulle være mit store frodige og grønne område, farverne skulle udelukkende være grøn gul og hvid, med inspiration fra bregner, og der skulle ikke være hverken stauder eller roser, bare svalt og regnskovsagtigt.
 Men jeg føler energien er noget anderledes i området nu, måske er det bare mig, men jeg føler en mildhed en sødme, og stemning en af behag.
 Her er det lodden løvefod bregner, fyr og rhododendron, og mens bedet er i skabelsesprocessen får smukke ukrudter lov at blande sig, være med til at skabe liv, og inspirerer.
billedet er med for at vise noget af tegningen for alleen/området

Sjovt som frø finder vej til bar jord, valmuerne har jeg ikke sået i mit jacquline du pre bed, men hvor er de smukke sammen med den røde havemelde.
Jo jo der er roser i bedet, men de har en lille pause med blomstringen nu. Roserne har jeg hørt kan tage 3 år om at komme op i en ordentlig højde. Jeg har fjernet det værste omkring dem Linda;-)


 Dette er til fru Høneballe, håber du ser det. Den brogede kaprifolie er begyndt at gro, tusinde tak for den! Håber ikke du tager det ile op med trolden der giver finger, det er en jeg har arvet af min afdøde bedste, og den er sprængfyldt med kreativ ånd og gode minder. Engang stod den og tog i mod kunder, men et hjerte om fingeren. Hos hende havde den ofte en rød sløjfe om fingeren.
et af de steder jeg sjældent viser, tv i billedet er plantet en knald  rød rhododendron

Pilestykket gror godt i år. I vinters underminerede muldvarpene det sorte plastic, som var bund for pilene. Nu er det meste plastic fjernet og jeg har sået kløver i bunden af pilene og lidt hist og pist i det område, det er velkommen til at overtage græsset..
 Et kig i noget af frugthaven og bålpladsen som i en længere periode har haft pause, pgu af  rigtig meget regn, så de vilde valmuer har fået lov at stå.
Slutteligt et billede af en ny og dejlig siddeplads, som er med til at anslå en tone af romantik og sommer. Det skønt at sidde under den store hængebirk. Sjovt nok kom jeg først på at flytte siddepladsen dertil i går, undrede mig at jeg ikke havde haft lyst til det før;-)
Med hilsner Anette



31 kommentarer:

  1. Det ser bare så skønt og frodigt ud det hele Anette. Mine Pil ser rigtig trælse ud i år. Jeg tror det er gåsebiller der er i dem...ja når jeg ikke har nogen græsplæne de kan æde må de jo finde på noget andet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Rita:-)
      Træls med dine trælse pil, du må sige til hvis det bliver for slemt, for du ved hvor du kan få aflæggere og de er endda i familie med dine;-)))
      Tror også vi har gåsebiller, (måske jeg lige skulle google det) men når jeg slår græs i pileområdet flyver det op med lyse tingester, noget jeg aldrig har set før, her må de gerne æde græsrødderne, for vil gerne have mere kløver og andet hyggeligt.

      Slet
    2. men de skal holde sig fra mine pil

      Slet
  2. Hej Anette
    Jeg elsker at se din kreativitet i haven, du finder på så meget, og det går godt, ser det ud til, også det at du nærmest føler, hvordan det skal være, det må være dejligt. Godt du ikke kommer over til mig nu, det kunne du ikke have klaret :) men du er nu velkommen, hvis I vil have en tur igen. Trolden har jeg skam ikke noget imod :) han er da sød. Kaprifolien bliver pludselig stor, min har taget magten.
    Godt du gik til akupunktør og at det hjalp, jeg har også prøvet at være nålepude, en lidt underlig fornemmelse.
    Kram fra fru Høneballe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Høneballe:-)
      Hvor er jeg glad for at høre det! jo jo jeg føler meget, men der er også tanker med i spillet, og i det viste område har der været mange af slagsen.
      Hvor ville jeg gerne være med til blogtræffet, kan mærke det trækker, men kan ikke den dag, så nu håber jeg jeg kan lokke Kim med på tur til Samsø igen.
      Hi hi, når man ser noget der er så SMUKT er det yderst umuligt ikke at blive rørt.
      Her har kaprifolien fået et udgået morel træ, så den kan boltre sig, ellers må jeg have fat i saksen når tid kommer.
      Ja det er en sær fornemmelse med akupunktur, ikke just ubehagelig, og utroligt det kan virke så godt, fik en længere forklaring på hvad det gør.
      Kram fra fru Nielsen

      Slet
    2. Hej fru Nielsen :)
      Ja det er en skam, jeg har fået lagt blogtræf, hvor du ikke kan. Dejligt hvis du kan lokke Kim en anden dag, I er næsten altid velkomne, undtagen i uge 29, hvor huset bliver fyldt af børn, svigerbørn og børnebørn :)
      Næh man mærken kun lige, når nålen stikkes ind, så det er da til at holde ud, og ja det hjælper.
      Kram

      Slet
    3. Ja det er altså en skam fru Høneballe:-) Håber det lykkedes at lokke med Kim, nu er det snart et år siden sidst, sjovt så hurtigt tiden går.
      Kram

      Slet
  3. Hej Anette.Hvor ser der bare skønt ud i din have.Dejligt frodigt........men alligevel kontrolleret.
    Synes du har styr på dit stykke med pil og den lille rondel med roser.
    Kan også godt lide billedet med den røde havemælde og valmuerne.
    Godt at du fik god behandling så du igen kan virke i din have og forretning.
    Dejlig aften til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Tusinde tak:-) Ja der må være noget kontrol og faste rammer at boltre sig indenfor, tror det bliver dejligt når hækkene gror op, så det er lettere at se rummene.
      Ja det er godt med den behandling, tror jeg bare mangler en mere, så er det hele hvor det skal være igen. Jeg har måttet prioritere, så kræfterne er lagt i butikken, men en lille smule hjælp til det tungeste.
      Også du ønskes en rigtig dejlig dag:-)
      Knus Anette

      Slet
  4. Hvor ser det skønt ud - elsker dine mange ideer, frodigheden for i al fald lov til at folde sig ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde TAK Frede, det er jeg altså glad for. Frodighed må være et nøgleord for en have, efter min opfattelse, om det så er lidt pænt ukrudt;-)

      Slet
  5. på stolen under treet skulle jeg nytt et glass hvitvin; etter å ha vandret rundt i din vakre hage!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altså også en dejlig plads, der er så meget ro der:-)

      Slet
  6. Hej søde Anette, hvor ser det hele skønt og frodigt ud..godt du passer på de små "Jaqueline du pre" jeg er bare stadig bange for at de røde havemelder er for kraftigt selskab for de små roser, der er glade for luft og lys.
    Nå men vi får se :o) Det var godt du fik nogle nåle i kroppen og blev trykket de rigtige steder. Jeg er blevet udnævnt til prøvenålepude for min svigeriden, jeg må sige det er effektivt.
    Stort Kram fra Alma og mig.
    Ps. Jeg er helt vild med din trold :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda!
      Mange tak:-) jeg overvåger også de røde havemelder, de er så lækre, men også kraftige, næste år får de nok en anden plads. Roserne har taget en smule i højden, gad vide om det er når de holder pause i blomstringen.
      Ej heldige dig at skulle være prøvenålepude:-) ja til at det er effektivt, og virker/arbejder længe efter en behandling, og spændende at høre lidt mere om hvad det er det gør.
      Elsker også trolden, Kim mangler at den står og tager i mod på lågen stolpen.
      Stort kram fra Santa og mig til jer to:-)))

      Slet
  7. Åh, hvilken skøn plads, du har under birken. Her kan du tænke mange kreative havetanker!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elna, er altså noget så vild med pladsen:-) kom sådan til at tænke på katten som elsker at opdage et nyt favoritsted.
      God dag, hilsner fra Anette

      Slet
  8. Sikke en fantastisk have du har Anette.
    Den er så naturlig og frodig på den helt rigtige måde.
    Du får det hele til at se så legende let ud.
    Man får lyst til at gå en tur på opdagelse og måske møde bedstes trold:)
    For til slut at sætte sig under birken og nyde et glas lemonade og bare nyde for at nyde....

    Rigtig dejlig dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 TAK Charlotte! Nu skal du høre lidt om hvad trolden inspirere/rummer. Nogle gange går jeg og drømmer om en ny hæk ud til vejen, den består af snebær og syrener, men så tænker jeg på bedste, hun klippede da bare uanset hvad plante det var til den mest skønne/hyggelige hæk, også bliver jeg pludselig tilfreds med det der er, og værdsætter jeg ikke behøver andet end at finde saksen. Når jeg tænker på hendes sidste have som hun havde i 30 år, så boltrede og muntrede hun sig med at dele og plante simple planter, jo lidt roser var der også, men ikke mange, men det osede af hygge og naturlighed. Er sikker på du kender metoden;-)))
      Mange tak også en dejlig dag til dig
      Hilsner Anette

      Slet
  9. Du er meget kreativ, og jeg holder meget af din allé, som jo bare vil blive flottere med årene. Det er en dejlig siddeplads, du viser til sidst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Susanne:-) Jeg er også rigtig glad for alleen, det er rart at gå gennem den, og på underlig vis som om farten bliver sænket, og ikke kun af mig.

      Slet
  10. Fantastisk hagen du har. Takk for hyggelig hage tur. Så fint :-))
    Hilsen fra Viola

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme og tusinde tak Viola:-)) Hyggeligt du kigger forbi her!
      Dejlig dag.
      Hilsen fra Anette

      Slet
    2. Jeg har hatt deilig dag... spaseretur i en liten by... veldig koselig
      God kveld Anette. Hilsen fra Viola

      Slet
    3. Hvor dejligt Viola:-)))tusinde tak, og i lige måde:-)

      Slet
  11. Kære Anette.
    Herligt med kreativitet som giver pote og skaber en frodighed uden lige. Jeg synes dit fine sted er herligt, med dens frodighed, vildnis, men fortsat faste rammer hvor det er tydeligt at se det er dig der har styringen og ikke omvendt.
    Godt at du har fået hjælp, så pyt med at ligne en nålepude, hvis det hjælper er det jo rigtig godt.
    Dejligt at være med i en skabelsesproces
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten!
      Er rigtig spændt på det område på sigt. Den del af grunden er også den vi bruger mest, sammen med køkkenhaven(som jeg vil se om jeg kan få kontrol over i dag;-)
      Det er en utrolig god oplevelse at få akupunktur, sammen med en slags massage, regner med jeg har sidste gang om en uges tid. Ja det virker!
      Utrolig dejligt du har lyst til at være med, og god tur til Jas:-)))
      Kram Anette

      Slet
  12. Åjaa...din hage er frodig og spennende!
    Og i prosessen med å skape en hage,er det mange oppgaver og ikke alltid vil kroppen vår være med.
    Liker så godt alle de uklike vinklene og rommene du skaper, sitte og nyte med ulike utsyn...herlig:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde TAK Inger Marie, din kommentar gjorde at jeg lige måtte kigge billederne igen-de gav mig et nyt syn på det med de ulige vinkler, så dejligt:
      Skøn dag til dig:-)))

      Slet
  13. Kære Søren Rye....øh Anette, det er altid spændende at følge dine processer i haven, du har di helt egen tilgang til det, det har jeg vist sagt før. Men for mig behøver en have ikke at være velfriseret og rettet ind efter alle regler, nej heller din, den er levende og har i den grad charme :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ Margit, der er kommet mere Søren til siden;-) Tusinde tak for dine skønne ord, de gør mig glad:-) snakkede med en mand den anden dag, der mente jeg skulle give mig i kast med at male billeder, det vil jeg nu lade jer om der er gode til det, og nyder det. Det jeg ville sige med det var at han ikke helt havde fantasi til at man kunne lege i en have på den måde.
      Kærlig hilsen fra Anette

      PS Ved ikke om du har modtaget beskeden på fb, men tingene er sat til side, så må du se om det er noget til den tid. Vi ses

      Slet