torsdag den 11. august 2016

Sådan lidt som Amors Pil....

Fordi jeg bliver så glad og næsten føler mig forelsket når jeg går rundt mellem mine pile felter. Jeg er blevet bevidst om en ny dimension af havelivet ifht til det sanselige-jeg nyder at gå rundt og køre hænderne over formklippede planter og bløde hække, græsser mm. Det er en helt naturlig trang, mon ikke du kender den? ellers vil jeg bare sige prøv det:-))) det samme gælder at røre ved de lækre bløde pilegrene, eller det at kigge på dem i vinden, eller bare sprede armene ud....
Her er  det indgangen til pilefelterne, jeg har lige gravet kanter af, også omkring de 12 felter, ikke et ynglings job, før efter det er gjort. I bunden af pilene har jeg sået rødkløver, fordi muldvarpene ødelagde den sorte plastic. Vil næsten takke det lille sorte kræ, for hvor ser det dejligt ud når eks valmuer finder vej dertil, utroligt yndefuldt, mellem de svajende pil, det er kløveren i øvrigt også, og den dufter så dejligt.

Der er mange måder at have en have på, stuntet her med felterne opstod da jeg fik pil forærende af Rita, fordi jeg ønskede mig pil, til at lege med. Da de kom her, gik det op for mig at det ikke bare skulle være en ren pilemark, og den kreative hjerne gik i gang med at lege med ideer.
Ideen opstod på vej til en vinterferie i 2015, inspireret af Kjeld Slots Ellipser. Da jeg så dem i et indlæg spærrede jeg øjnene op og undrede mig, kunne ikke bedømme om det var pænt, sjovt eller skørt. Jeg kan godt lide når der opstår en undren.
 Og gik i slow mode, kunne forestille mig hvordan det var at gå rundt blandt ellipserne, eller bare at sætte sig ned og glo-det føltes vældig meditativt.
solsikke fra fuglefrøene
 Så jeg skabte mine felter, og følte mig helt høj:-)
Til nu er det allerede bedre end forventet, også selvom nogle pil ikke har fået ved, det rettes op på næste gang jeg skal klippe dem i bund, i omkring januar.
I øvrigt trænede jeg zik-zak med Santa mellem pilene i går, vi havde det utrolig sjovt:-)))
Hilsner Anette


36 kommentarer:

  1. Du har en have som giver så megen mening- den bringer nemlig glæde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Miri-du har fuldstændig ret i at haven skal bringe glæde-og det gør den meget ofte-denne kom dog helt bag på mig til for kort tid siden, for havde blot observeret de små basser<3 men nu kan man virkelig færdes blandt dem, og opleve.

      Slet
  2. Glæden ved Pil er stor, jeg elsker også at se på de forskellige farver de har. Santa og dig i bliver helt sikkert gode til Zik Zak :o)
    Kram fra Linda og nus til Santaprinsen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør vi garanteret:-))))Kram fra mig og masser af snus til dig og prinsessen fra Santa-prinsen:-)

      Slet
  3. Sjovt at se din indfaldsvinkel til tingene, du suger indtryk til dig. Næste gang du kommer til Samsø må du ud og se Cecils have. Det er lige dig - og I vil helt sikkert forstå hinanden :)
    Stort kram
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ved altså ikke hvorfor det helt er sådan, men når jeg læser din kommentar kommer jeg til at grine:-)))) er vist bare det man kalder en sensitiv/følsom sjæl. Det lyder hyggeligt også at møde/se din gode veninde og hendes have, smiler igen:-) Er begyndt at tro det nok først bliver næste år med en tur til Samsø-måske det bliver sammen med Ida, vi har nemlig snakket om det.
      Stort kram tilbage
      Anette

      Slet
    2. Jamen bare du kommer, så er det fint og fint sammen med Ida.
      Godt du ikke bliver ked af mine kommentarer :) jeg kan jo godt lide at følge dine indlæg.
      Kram

      Slet
    3. :-)))))))))) :-))))))
      :-))))))))))))))
      Kram

      Slet
  4. tak for et dejligt indlæg og de meget smukke billeder. Dine pilefelter er meget smukke i sollyset og det er hyggeligt at høre hvordan din ide opstod:-) Jeg har ofte fået at vide at jeg så med fingrene p.g.a. min trang til at stryge hænderne igenne løvet på planterne - så jo jeg kender den følelse:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, og tusinde tak Lisbeth:-) Jeg vidste slet ikke jeg så med fingrene før datteren gjorde mig opmærksom på det, så skal jeg da love for jeg opdagede det;-) det er altså en skøn følelse! "også køber man da ikke katten i sækken"

      Slet
  5. tak for et herlig indslag. Og ja sandelig forstå jeg hvad du mener med at stryge hånden igennem pilen. Bare lige fingerspidser igennem og mærke bladene og pilen. En herlig fornemmelse. Jeg har det med nogle af mine stauder forskellige steder i haven, når jeg går fordi, kanjeg slet ikke lade være med at lade finderne fingerne igennem når jeg går forbi.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Kirsten:-)Hvor er det dejligt at læse du og flere andre også har det sådan. Gad vide om planterne ikke nyder det;-)
      Knus Anette

      Slet
  6. Pil er pragtfulde søde Anette, giver dig så meget ret:)
    Jeg har selv pil, tre forskellige slags. En af dem er jeg ekstra vild med. For de har mørkegrønne store blanke blade.
    Hele driver området er indhegnet med de forskellige pil. Men nu er de desværre blevet mega høje og må lade toppen falde en 3 meter.
    Det gør ondt men vil hellere have solen til at bryde igennem.
    Så jeg forstår til fulde din iver efter skønne pil.
    Dine pile felter er fantastiske som hele din have er.

    Rigtig skøn dag til dig
    Knus
    Charlotte

    P.s
    Jeg ser også med fingerne lige som dig:))))))))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er de altså Charlotte:-)))) og hvor lyder det som et skønt driver sted i har jer, pil er også eksotiske i min optik. Tre m lyder af meget, men er sikker på det bliver godt, for nu kommer der sol igen, håber jeg:-))
      Mine pil beskæres hvert år, fordi jeg gerne vil bruge grenene, og holde stykket nogenlunde som det er nu. I år bliver der ovenikøbet noget man kan kalde for grene at bruge af:-)))
      1000 tak for den skønne kommentar.
      Skøn dag til dig med:-)
      Knus Anette

      Herligt at se med fingrene:-))))

      Slet
  7. Hvor ser det godt ud med den pil...frodigt frodigt derude på landet..god fredag 💚

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak skønne Grethe:-))) i baggrunden(ud over markerne) er der poppeltræer som er på vej i højden, det gør det hele endda mere frodigt, tror faktisk det bliver en fin baggrund når de gror mere til, nok allerede næste år.
      Også en god fredag til dig.
      Kram Anette

      Slet
  8. Hej Anette! Herligt at læse om din glæde ved haven - også bagefter når det hårde arbejdet er gjort ;-) god ide med dine felter, de ser skønne ud :-)det gode ved at se andres haver er jo at man kan tænke "hmm-sådan kan man jo også indrette sin have" - jeg skal selv på inspirationstur til 3 skønne haver denne weekend og glæder mig - og lur mig om jeg ikke hugger en ide eller to - god have weekend til dig fra Lisbeth i nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Dejligt:-) der er visse haverelaterede ting der kræver mere af en, jeg finder det ikke særligt spændende at grave kanter, og ved lige netop pilene, tager det tid at få og se resultatet, men sikke en glæde:-)))))
      Uha hvor lyder det som en god-weekend, sprængfyldt med inspiration-rigtig god fornøjelse det hele:-)
      Hilsner Anette

      Slet
  9. Tænk at være et barn og kunne løbe rundt på stierne imellem pilene og opleve med alle sanserne. Men det er jo også et godt sted at være hund.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. De der forestillinger har jeg også Elna:-) og måske et par børnebørn eller flere til at opleve det sammen med, når den tid kommer til os:-)
      Hilsner Anette

      Slet
  10. Hej Anette

    Fine billeder af pilefelterne. Specielt det 3. sidste, modlyset i pilene og den varme glød er altså bare smukt!
    Jeg ser også med fingrene, det tror jeg egentlig de fleste have folk gør i en eller grad. Specielt kan jeg ikke gå forbi mine lavendler og krydderurter (specielt timian, aaah) uden lige at røre. Men det er selvfølgelig mere duften jeg er ude efter... Skal det være følelse må det være at ligge på en varm (tør!) sommer græsplæne, blive bagt af solen og med hånden på maven af en tyk kælen kat :-).

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte!
      Pilene er fantastiske at tage billeder ind i, havde mange af de gode:-) men syntes også der skulle være en fornemmelse af hvordan det så ud på afstand.
      Du hiver mig med ind i sanserne igen, tak for det-gør også som dig med lavendler og andre urter, uhmmm. Og en dejlig varm/tør græsplæne, det vil jeg drømme om for måske det alligevel bliver muligt i år;-)
      Hilsner og god dag fra Anette

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  12. Hej Anette.Så er jeg her igen. Er lidt bagefter med bloggen.Har haft stor fest i familien.Men dejligt ser der ud i din have.Og pilefletfirkanterne er da vokset flot op.Spænddende når du skal høste dem.Og hvad skal du da ikke lave af dem. Det bliver spændende at følge.
    Har selv engang taget et kursus i pileflet..........har stadig en kurv som jeg bruger i mit drivhus.
    Her på mine morgenture dufter jeg til alle mine roser og går oh nipper det visne.
    Rigtig god søndag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Dejligt:-))) har selv lidt svært ved at nå rundt på bloggene, syntes også her foregår en del i tiden.
      Ihhh, en hjemmelavet kurv, jeg må finde mig et pileflet kursus, for har aldrig lavet andet end det min fantasi lige kunne finde på, og jeg kan ikke flette.
      Elsker duften af roser, har købt mig en hvid rose, white nights, for nogle måneder siden, den kan duftes på flere meters afstand, også er den så sund og villig, må vise den en dag.
      1000 tak og en rigtig dejlig mandag til dig.
      Solskindsknus Anette

      Slet
  13. Jeg kan se det for mig, du danser rundt he he... Hold op jeg glæder mig til at besøge dig.

    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. He he, ja let og ....;-))))Glæder mig til at få besøg af dig, en dag må det lykkedes, at få besøgt hinanden.
      Kram og en dejlig dag fra Anette

      Slet
  14. Hei Anette:)
    Så herlig du beskriver gleden i din hage!
    Og rigtig flott er dine pilbusker og lyset du fanger i kameralinsen er magisk:)
    Ønsker deg fine augustdager:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger Marie!
      10000 tak:-) tænk dig alle billeder er fra samme morgen, inden for nogle minutter.
      Også fine august dage til dig:-)
      Klem

      Slet
  15. Dine pilefelter er skønne - og ved du hvad? Jeg klapper også mine planter :D
    Kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Karen:-) nu ved jeg det- så herligt altså:D

      Slet
  16. Det ser spændende ud med de pilefelter.

    Jeg ønsker at lære pileflet en gang, har stadig et bundt pil stående jeg købte forrige år til en tier...er klar over de skal lægges i vand før jeg begynder...men det bliver vist først til næste forår.

    Jeg klapper mit rønnebærtræ en gang imellem...og snakker egentlig ret ofte med mine planter...hihi... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Esther:-)
      Hvis vi ikke boede i hver sin ende af landet kunne vi tage på kursus sammen, jeg drømmer også om engang at lære pilefletten rigtigt. Det jeg kan er bare selvopfundet og langt fra noget der rigtigt kan bruges. Men pilebundterne er nu også smukke at kigge på:-)
      Hi hi giv det lige et ekstra klap fra mig med en verbal hilsen:-)))elsker at snakke med planterne

      Slet
  17. Hej Anette, det er spændende med dit pile-projekt. Jeg har også forskellige pil i haven. Der var allerede høje piletræer her ,da vi købte stedet for 20 år siden. Bierne elsker pileblomster. Jeg har en meget fin pil, den har tynde grene og den er så god til dekoration. Der er blevet lavet mange "fuglereder" i forbindelse med påsken af børnene i børnehaven, inden jeg gik på pension.

    God Weekend
    Kh Hanne.

    SvarSlet
  18. Hej Anette, det er spændende med dit pile-projekt. Jeg har også forskellige pil i haven. Der var allerede høje piletræer her ,da vi købte stedet for 20 år siden. Bierne elsker pileblomster. Jeg har en meget fin pil, den har tynde grene og den er så god til dekoration. Der er blevet lavet mange "fuglereder" i forbindelse med påsken af børnene i børnehaven, inden jeg gik på pension.

    God Weekend
    Kh Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne!
      Mange tak:-) elsker at tage besøgende med ned i det område, men du milde man bliver våd når det har regnet;-)
      Tror jeg må lave mig et piletræ-vidste slet ikke at bierne også holdt af de blomster.
      Det må have været skønt at være kreativ med børnene-og du lyder som en af de gode pædagoger:-)))
      1000 tak, weekenden var fantastisk.
      Rigtig god mandag til dig!
      Kærlig hilsen Anette

      Slet