torsdag den 29. september 2016

I gentagelser er der et fundament, en trykhed, som kan skabe et andet udtryk

Jeg laver de indledende øvelser til den kommende kranse  og dekorations sæson. Jeg kigger i gemmerne,  gamle billeder er igen brugbare, med nye vinkler.
I et par år har jeg arbejdet med gentagelser, mange ens dele sat sammen, som en ny helhed. Jeg ved at nogle vil frastødes, mens andre vil undres, og andre igen begejstres. Selv nyder jeg at skulle tage stilling, eller lade mulighederne ligge åbne.......
 Rumstere-stokkene her lavede jeg sidste vinter, men de er også lavet i andre sæsoner, med andre materialer....
 I efteråret og vinteren kan man sige at den nøgne sandhed står tilbage, i den åbenbares nye muligheder, samtidig med at alt ligger i dvale. Jeg er begyndt at samle ind til kranse, og holder selv meget af, ikke at bruge overvældende mange forskellige natur materialer.
Det var også sidste år jeg legede med halmkugler, ja jeg har faktisk brugt dem gennem hele sommeren, hvor de bare har lagt, eller været brugt som et "stunt", ved at ligge i en krukke. Den anden morgen så jeg pludselig en ny mulighed som skal afprøves;-))))

 Jeg blev total tændt, og sendte straks et billede til vores to voksne børn;-) se det for dig halmkuglerne beklædes med blade, laves flad så det har en bund, i "toppen" stikkes spydstagen med lys.
Vupti og i en lige linje på middagsbordet og du har en dekoration, enkelt og roligt. Måske de skal have et par kogler eller kviste, det er en ide under udvikling, og en måde for mig at varme op på.
En anden måde at varme op på er at gå i engen og hente store mængder af tagrør, klippe frøstanden af, og op i mindre stykker, for derefter at binde dem på en bund af hegnstråd med brunt floratape.
Jeg ser også mange muligheder i den slags kranse. En væg med tre eller flere på stribe, eller en mindre udgave på et fad med et lys i midten. De er lette at binde, og jeg ved de holder, uden at eksplodere, for har haft en buket på gæsteværelset det sidste års tid. Hvis du får lyst, så forbered dig på at du skal bruge MANGE, så mange du kan bære når de er gjort rene for blade. Stråene kan nemlig også bruges:-)
Her er to af dem i butikken. Jeg nyder det rå look, samtidig med leder det tanken, hen på fasan fjer og det lækre lammeskind jeg har på min stol.
Snart skal jeg stå inde på mit værksted, her er det min tavle, to gamle døre af metal, de fungere som opslagstavle.
Bladene som halmkuglerne skal beklædes med, står på marken med poppel-det er dem du ser som bagerst i haven. De beholder den grå farve når de tørres, det er netop afprøvet.
Pludselig kommer jeg til at tænke på filmen en ny dag truer, ifht indlæggets titel, den har jeg da også set mere end en gang;-)
Med efterårshilsner Anette

32 kommentarer:

  1. Meget inspirerende !!!!!
    Er faldet pladask for kransene af tagrør - de ligner fjer !
    Smukt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så HERLIGT Miri:-))) og tusind tak, også for at kunne genkende fjerene:)

      Slet
  2. Hej Anette
    Jeg beundrer din kreativitet, du har bare så mange gode idéer, som du ved kan jeg slet ikke sådan noget, men jeg kan da også se, at tagrørskransen ligner fjer :) den er flot. Har sendt dig flere tanker i dag, da vindspillet bimlede :)
    Kram fra Samsø

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth:))
      Det er jeg glad for at høre, bliver rørt.
      Herligt at du også kan se fjerene, det føles også sådan lidt på samme måde,som når man trækker en fjer gennem hånden:-)
      Ih hvor dejligt med tanker fra dig, min dag har også været god. Og vi har endelig fået det første vand, siden midten af august:-)
      Kram fra Langå

      Slet
  3. Det med at kunne se nye muligheder i det velkendte gælder vel i grunden også i vort haveliv. Jeg vil næsten påstå, at det kommer til at præge stemningen i en have i negativ retning, hvis krukker og bede år efter år indrettes på nøjagtig samme måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville i alle tilfælde blive kedeligt, hvis det skulle være sådan her, på vores matrikel;-) Tænker at det må være noget med hvor ens interesser/nysgerrighed ligger..... Dit skriv satte lige lidt tanker i gang:-)))

      Slet
  4. Og så er det, jeg spørger mig selv. Hvorfor fik jeg ikke plukket tagrør, da vi var i Sønderjylland og boede lige ved en skov af dem? Fjols, Karen!

    SvarSlet
    Svar
    1. :-))Karen i var jo på ferie. Mon ikke der er et område i din nærhed? ellers er der rå mængder i engen her hos os, og netop nu er de perfekte at klippe;-)

      Slet
  5. Jeg er helt vild med lyset i dit første billede.
    Spændende med kranse af tagrør...de er rigtig fine.
    God aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Syntes også selv det første billede er godt, nogle gange er man bare heldig at det man ser kommer frem i billederne:-) billedet er genbrug fra da jeg havde en fane med naturen omkring os. Tak Rita!

      Slet
  6. Et spændende kig ind i et kreativ kunstnerunivers :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt du siger kunstner univers, det ord både gør mig glad men trigger også lidt. Men uanset ordet er det sjovt at lege på den måde.
      Tak for din kommentar, den får mig til at smile sådan alt i alt:-)))

      Slet
  7. En sann glede å kikke inn til deg!
    Du øser av din kreativitet så jeg blir helt oppglødd og inspirert:)
    God ide med krens av tørre aks..og dine halmkuler digger jeg!
    God,kreativ helg:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Od nu blev jeg altså glad, skønne ord du skriver Inger Marie:-) Ja lad os inspirere hinanden-spændende tid vi går i møde.
      Kreativ helg til dig med:)

      Slet
  8. Det må i sig selv være skønt og meget inspirerende at gå i engen og andre steder for at samle materialer. En god ide at bruge gamle døre til opslagstavler. Jeg elsker sådan en opslagstavle som din, hvor alle mulige forskellige ting hænger lidt tilfældigt. Den er en rigtig hyggespreder..

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker de døre, de skulle have været med i skrotbunken, og pludselig anede jeg en mulighed;-) Og det er absolut tilfældighedernes spil der råder på "tavlen". I det rum omgiver jeg mig med underlige ting og en form for rod-det er et godt sted at arbejde når der bliver koldt.
      Hyggelige hilsner Anette

      Slet
  9. Hvor er du altså bare kreativ, og du kan se muligheder i alt. En fantastisk evne at have. Tak for alle dine skønne idéer.
    Rigtig dejlig søndag til dig 🌸

    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak for din søde kommentar Lone:-) Mine kompetencer ligger mest indenfor natur materialerne, og "skæve" ting. Men så dejligt at kunne inspireres hos andre som eks hos dig, på en helt anden måde, det kan jeg lide:-))
      Også en rigtig skøn søndag til dig.

      Slet
  10. Så har jeg endelig tid til at kommentere. Mine dage har været ret presset. Her kører aftalerne på samlebånd.
    Men sikke da du kan kreere og jeg er vild med dine gentagelser.
    Syntes den der fasan fjer krans er intet mindre end fantastisk. Den må jeg sige at den kunne god bo hos mig.
    Dine stokke er da også vildt charmerende.
    Ja men det er alt jo du laver. Du er meget inspirerende på den helt naturlige skønne måde. Det elsker jeg. Der har jeg en stor mangel og nyder når du kan fylde på den brik!

    Rigtig dejlig søndag
    Knus
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådanne stunder er der bare en gang i mellem-og de er vigtige-selvom man også trænger pauser mellem tingene;-) efter sådanne perioder er det bare så dejligt med de almindelige hverdage:-)
      Syntes også de kranse er hamrende fede sammen med hvidt, eller på hvide vægge.
      Som jeg også skrev til Lone, så er det dejligt at kunne blive inspireret-både du og hende giver min hjerne meget i den retning-og en ny måde at anskue "ting" på, just love it.
      Tusinde tak for dine søde ord.
      Søndagen her er nydt i pis øsende regnvejr på et marked, hvor jeg var den der købte:-)
      Må din søndag også være god!
      Knus Anette

      Slet
    2. Kære Anette.
      Tusind tak for alle de skønne billeder af det du omgiver dig med. Den krans af tagrør bliver vist et hit. Den er virkelig smuk. Og sikken en natur du har omkring dig, virkelig smukt og inspirerende.
      Her har vi også fået masser af vand i weekenden. Det har fået de sidste dahlia- blomster til at klaske sammen og jeg tror næsten ikke at knopperne når at springe ud. Så kommer det kedelige arbejde med at rense og pakke knoldene væk. Håber på en tør periode før frost.
      Jeg har sået mange Lunaria frø, men kun 5 frølinger er tilbage, for sneglene har spist dem. Må vist så lidt i en potte, der kan stå beskyttet.
      Rigtig smuk uge til dig.
      Kærlig hilsen Eliane

      Slet
    3. Kære Eliane
      Velbekomme, vi er også meget meget glade for vores område. Her er mængder af fugleliv og vildt. Og næsten alt hvad hjertet begærer af skønne natur materialer.
      Det gav også en særlig følelse at binde kransen, så det er dejligt at den også hitter hos andre.
      Det er altså så godt at vi endelig har fået vand. Mine dahliaer kommer også op af jorden en af de nærmeste dage, men kun dem i kummerne. Mon ikke vi får det tørt de næste dage-hvis man ellers kan regne med dmi:-)
      Anede ikke sneglene åd judaspengene, det var en god oplysning, for det kan forklare hvorfor mine ikke vil være i staudehaven. Men hvert år kommer de frem mellem høje brændenælder, der breder sig over flere meter, og jeg fatter slet ikke at de kan finde pladsen til den manøvre.
      1000 tak, må din uge også blive smuk:-)
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  11. Kære Anette.Dejligt indlæg om din skønne have,med en helt eventyrlig stemning.
    Og den store krans er vi vist mage der er vilde med.
    Nu er det jo tid til lidt andre sysler indendørs.Selv om vi da ikke er helt færdige med vores haver endnu inden vinteren.Her samler jeg også lidt ind til kranse bla. røde og gule paradisæbler og hortensiahoveder .
    Men mangler lige det sidste i køkkenet.
    Rigtig dejlig søndag aften til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette!
      Tusind tak for dine søde ord. Jeg bliver også mere og mere begejstret for haven, og finder mig hjemme i det hele:-)
      Åhhh hvor er jeg bare lidt misundelig, jeg drømmer også om at få malet, og få nye farver på væggene, men må vist vente til næste år. Vi skal til at have en varmepumpe installeret, så her bliver der visse steder også en del rod den næste stund.
      Det er dejligt at samle lidt til huse af div materialer, rigtig god fornøjelse med dine kreationer, og skøn ny dag til dig.
      Kram Anette

      Slet
  12. Kære Anette.
    Du har det med halm som jeg har det med keramik. Når jeg arbejder med et projekt så dukker der nemt ny ide frem..må sige det ser godt ud. Du har jo et gufkammer lige udenfor...flotte farver.
    Kh. Grethe

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Grethe!
      Hæ hæ, jeg bruger halmen fordi den er billig og lige ved hånden, og det er så sjovt at skabe en effekt, eller et udtryk. Du har ret i at ideerne dukker op ved arbejdet med "tingene"
      Keramik er altså noget så smukt, og du er utrolig god til det, også er det holdbart.
      Tak for din gode kommentar
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  13. Hejsa Anette<3 Jeg har været syg så ikke lige set hvad der har været sket på din skønne blog:) Det er så dejligt med alle de natur materialer du bruger og får så mange skønne ting og ideer ud af:) Jeg holder også meget af det naturlige og enkle syntes absolut er noget af det kønneste. Men er jo hvad man føler for der inspirerer en. Mange muligheder for hvad den enkelte bedst kan lide:) Elsker dine billeder med naturen omkring dig gør en godt tilpas. Din opslagstavle uh hvor er den bare hyggelig og kransen du har lavet virkelig skøn og kan også se for mig med det hvide vil være utrolig kønt:) Du sprudler af ideer og nyder hver gang du har noget her på din blog at følge med i. Ha en skøn dag søde Anette. Vi ses :) Knus Susanne<3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa sødeste Susanne<3
      Det er jeg ked af at høre, håber du er i bedring-og kan holde modet oppe<3
      Ja naturlige ting er så dejligt, og en føler sig meget hjemme i den slags:-) Tak for dine altid så søde ord. Også dejligt at vise noget så simpelt som kransen med tagrør-og høre at den bare hitter de fleste steder.
      Får pludselig en ide med de opslagstavler, må se om jeg ikke kunne falde over flere gamle døre, fra metalskabene-det er din skyld ideen poppede op, tusind tak:-)))
      1000 tak for kommentaren, og sender dig kæmpe smil og gode kram
      fra Anette

      Slet
  14. Hejsa søde Anette<3 Ja du ved jeg let bliver ramt på mit immunforsvar sådan er det må jeg tage med. Tager bare noget tid før man igen kommer til kræfter. Men dejligt og få kigget med på bloggen og andre idag det gør mig så godt tilpas:) Velbekomme de er velfortjent dygtige dig:) Det tit det mest enkle som kransen der hitter :) Den er utrolig sød:) Åh hvor bliver jeg bare glad over ide med opslagstavler det ser bare så hyggeligt ud og er jeg sikker på du må falde over på din vej:) Pøj pøj med det :) Stort kæmpe knuuus fra mig til dig<3

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er altså bare så sød og hjertelig Susanne<3 kæmpe knuuus med ønsket om fortsat rigtig god bedring med de tilbagevendende kræfter, du er altså både sej og inspirerende, tak for det<3

      Slet
  15. Tusind tak for ros søde Anette og lige over<3 Jo tak skal nok komme mig ligeså stille:) Takker mange gange<3 En af de næste dage vil jeg se dit nye indlæg på bloggen, glæder mig <3

    SvarSlet