fredag den 16. september 2016

Så er jeg ved at have styr på det

-for en stund, eller i alle tilfælde så meget styr på det, at forhaven er rummet for at eksperimentere med et stort blomsterbed. Som tidligere fortalt blev det påbegyndt i 13, med beplantning langs hækken. I 14 tog det for alvor fart, dvs al græs blev gravet af.
Man burde vel ligge sine eksperimenter i et afsides hjørne af grunden- ordet eksperiment bliver også brugt for at gøre det lettere for mig selv, at observere og regere og flytte rundt, og mærke efter. Eksperimenter er åbne....
Her er så tørt, på trods af al den vand vi fik tidligere, har meget af det hængt med næbbet. Noget du stort set kan se på alle billeder i dag, det er ikke kun efteråret. Jeg vil ikke vande mere i år, jo nyplantede ting og krukker, selvfølgelig, men hele forhaven får ikke flere gyldne dråber.


Der er blomstrende sammensætninger der fungere som jeg gerne vil have det, men der er absolut også ting der ikke fungere eller kommer til det på sigt. Så nu skal der flyttes rundt, flere ting skal fjernes, og jeg vil gå ind i den nye have bevidsthed med en fornyet gejst.
her er det værste område på denne årstid
En anden ting der er ved forhaven, er at der kun er en sti, som føre fra indkørslen/butikken, og ind i haven eller fra haven ud i indkørslen/butikken. Når man går der, mangler man mulighed for at gå rundt. Yderligere mangler der en siddeplads, ikke fordi man kommer til at opholde sig der længere tid af gangen, men bare det lige at kunne sætte sig og beskue fra en anden vinkel, ville være rart.

Så det summer med ideer, og mens det sker flytter jeg ting ned i den store del af haven, den som aldrig skulle have haft blomster, og da slet ikke roser som nu også findes der;-)
Sikke et haveår det har været, først eksploderede det hele ud i en frodighed, og tæthed, så man knapt kunne følge med, derefter kom tørken. Haven i år har givet mig ufatteligt mange oplevelser, og nye erfaringer, det gælder ikke kun forhaven.
købt på marked sidste år, en der ved hvad den hedder? så 1000 tak:-) højde ca 180 cm, tørketålende

Jeg slutter hvor jeg begyndte, tingene ser rimelige ud på afstand, men der skal strammes op på formerne, og laves så man kan færdes rundt i bedet, hvordan jeg helt griber det an ,ved jeg ikke, men jeg ved jeg finder en løsning:-)))
Ha en rigtig god weekend
Blomsterne hilsner Anette


31 kommentarer:

  1. Hej Anette.

    Jeg syens nu din forhave ser smuk ud allerede nu! Du kan noget med at ramme balancen mellem det vilde og det tæmmede. En siddeplads lyder som en god idé :-)

    God weekend til dig, Anette!

    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana!
      Mange mange tak for dine ord, bliver helt stolt, for syntes det er en svær balance. For den gode ide, stort smil:O)
      1000 tak og i lige måde.
      Kh Anette

      Slet
    2. Må lige sige det en gang mere:-) hvor er det dejligt du er tilbage i blogverdenen igen

      Slet
  2. Hej Anette
    Det er altid spændende at se og høre om, hvordan du oplever din have, du har din helt egen måde at gøre det på. Men fra starten inden du var rigtig interesseret, er der sket rigtig meget. Når det er så tørt, dur det selvfølgelig ikke at flytte rundt med planterne, og du kan næsten ikke vente?? :)
    Når det hele er tørt, ser det ikke så spændende ud, det må jeg medgive dig, men der er smukke efterårsfarver allerede.
    Krammer fra Samsø

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Hvor er det også dejligt for mig at høre, TAK! Du har ret i at der er sket meget siden. Nu har jeg jo ikke oplevet dig fra starten af, udover at have set nogle af dine første indlæg-og der er i den grad også sket meget hos dig:-)
      Hvor har du ret, jeg har svært ved at vente med omrokeringen, det ligger slet ikke til mig at være så fornuftig, men der er så tørt.
      Det er en SMUK årstid.
      Krammer fra Langå

      Slet
  3. Jeg synes, forhaven ser rigtig hyggelig ud - man kommer i cottagestemning:), men jeg kan godt forstå, du gerne vil have en siddeplads og mulighed for at komme rundt. Du kunne jo også lægge nogle store trædesten som sti. Jeg tror altid, man vil blive nødt til at flytte, omrokere, plante nyt osv. Jeg har det præcis som dig flere steder i haven, hvor bl. a. noget min have foran huset ved indkørslen skal laves om i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Susanne, så dejligt:-) Tror du har ret, jeg kommer især i det mode i august og frem. Tror først det er i år jeg opdager mønstret;-) Også rigtig god fornøjelse med dine projekter. Det rart at man har lysten til at gøre noget, som man tror på er en optimering.

      Slet
  4. Du har en fantastisk have Anette.
    Jeg beundre den gang på gang. Men kan nu godt forstå du godt vil have en sidde plads. Det er så betagende at kigge på de mange planter. Sådanne pladser kan man ikke få nok af!
    Jeg er også blevet inficeret med om rokering i haven. Alle i havebloggere giver mig konstant ideer:)))))) Så det er bare at klø på.
    Men pengepungen kan ikke altid følge med......

    Rigtig smuk weekend
    Knus
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Charlotte:-) hvert forår laver jeg en siddeplads i forhaven, og den gror til i stauder, så den bliver fjernet. Nu skal der altså være en permanent en.
      Vidunderlig sådan at blive smittet af haveglæde/planteglæde, for der er så meget glæde i det! Og man kan overraskes lidt over hvorfor man ikke har opdaget det før. Men noget andet er også at det vil passe smukt ind i dine andre kreationer, det bliver helt sikkert unikt.

      1000 tak også den smukkeste weekend til dig
      Knus Anette

      Slet
  5. Haven er en plads for leg og eksperimenter :) Så megen glæde, så meget arbejde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret Miri:-)))))

      Slet
  6. " det værste område på denne årstid" - nej, det mest typiske efterårsbed ville jeg nu sige. Vi kan ikke lade, som om forfaldet ikke eksisterer. Tværtimod skal vi lære at se skønheden i efterårsforfaldet. Du kan rumstere alt det, du har lyst til, bare du ikke rører ved dit stakit og pikstensgangen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mit værste område skulle jeg måske have uddybet lidt bedre, det er mest valmuekapsler haveklinte, og nøkketunge, den sidste har sneglene ædt, resten er ok.
      Du har ret i at vi skal lære at se skønheden i forfaldet, jeg øver mig, men det er altid lettere at se det hos andre-og i billeder gør det sig ofte smukt.
      I år vil jeg nu alligevel klippe stauderne ned her i efteråret-så er de også lettere at flytte med;-)
      Hegn og piksten bliver, efter at indlæget blev lavet at den nye sti er fundet, det hjælper at sige tingene højt:-)

      Slet
  7. Her er der også tørt som en ørken og det hele hænger og begynder at visne.
    Jeg skulle jo også til at dele og flytte rundt men skal nok styre mig til det bliver køligere og der kommer noget regn. Jeg tror ikke rigtig på at jeg når at gøre noget her i efteråret for når det endelig begynder at regne, regner det jo nok en måneds tid.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber på perfekt oktober-plante-vejr:-) sol om dagen og regn om natten, og gerne mild luft, TAK:-)))) I november er vi nok også begyndt på vinterkranse.
      Mange tak og i lige måde!

      Slet
  8. Sødeste Anette, du har en VILD lækker forhave. Din evne til at sammensætte blomstrene ses også tydeligt her. At de så er blevet lidt vilde det styrer du nok :o) en bænk er en super god ide.
    Stort kram fra mig og potedask til Santa prinsen fra prinsessen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak, du er altså altid så gavmild med de positive ord og det store smil-det smitter:O)))))) Ja det skal styres, nu ved jeg da hvornår jeg skal sætte ind, for et bedre resultat.
      KRAM og knus fra mig og masser af hilsner til prinsessen fra prinsen

      Slet
  9. Kære Anette. Fantastiske billeder af en efterårshave. Her siler regnen ned nu, hvilket haven også trængte til i højeste grad! Så var sommeren slut og efteråret er begyndt. Jeg tænker at det vel er en del, af vi have ejeres dont, at flytte planter rundt, alt efter hvordan de nu ikke trives, eller trives. Din forhave ser fantastisk ud, lige som den er, så husk nu at nyde det lige, som det er :-) Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete!
      Tusinde tak:-) sjovt nok syntes jeg billederne for en gangs skyld viste det pænere en jeg ser det i virkeligheden. Du har nok ret det med haveejerens dont, det er først nu jeg opdager mønsteret;-) og jeg holder ufatteligt meget af det-en spændende proces.
      Heldige jer at i har fået regn:-))))
      Åhhh jo tak, selvom det er svært at nyde slatne planter-det gør mere ondt. Men jeg nyder at jeg kender planterne bedre, og visuelt skabe nye/andre sammensætninger, med det der allerede er, og som trænger deling-det er lidt aha agtigt:-)
      Kærlige hilsner og god weekend fra Anette

      Slet
  10. Kjære Anette, du har en eventyr-hage! Intet mindre.

    Riktig god helg med en klem fra meg til deg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind-1000-tusinde tak Kjære Birte!
      Må din helg også blive rigtig god:O)
      Klem fra Anette

      Slet
  11. Hos os er det også tørt, og nogle planter ser ret visne ud, men vi har også gemt havevanderen væk for i år. Vi er jo inde i efteråret og skal alligevel indstille os på, at haven snart begynder at bære præg af det. Men jeg synes din have ser smuk ud. Allerede ved havelågen er jeg begejstret, den låge er skøn! Men der sker sandelig også noget bag havelågen, og det vil være så godt med en lille bænk, hvor du kan sidde og nyde blomsterne og lægge planer for et par omrokeringer ....

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Nyder også ikke at vande-uanset dilemma-så er efteråret velkomment, også her:-)
      Du er så god til at forstå en siddeplads i haven!
      Gad vide om jeg har sagt det før, men havelågen blev til mens manden var til en fodboldkamp i Spanien, og mit første forsøg med at tømre noget som helst sammen-der er brugt både skruer og skruemaskine, og alt er skjult med snor, tænkte på min afdøde bedstes hønsegårdslåger;-) 1000 tak for din begejstring, og dejlig aften!

      Slet
  12. Det kan godt være der ser lidt tørt ud, men din have ser rigtig spændende ud, synes jeg.
    Jeg får forøvrigt nærmest ikke vandet...ikke en gang mine krukker......kun i weekenden...så en hel del af mine planter ser ikke supergodt ud, men sådan er det bare. Jeg har ikke energien...det er krævende at være på job igen efter 3½ måneds sygemelding.
    hav en dejlig wéekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord Esther, de glæder mig!
      Kender det med at have haft stressen inde på livet af nogle omgange, og det er ikke det sjoveste, at skulle kunne tage vare på sig selv og ens velbefindende, sammen med et job!
      Da jeg var syg af det i sin tid, var der ikke meget hjælp at hente.......men husker stadig en artikel jeg læste i et blad skrevet af en kvinde, hvis navn jeg ikke husker længere, der stod: Giv tid, vær ikke bange for at "folk" ikke vil job, men giv tid og de kommer tilbage når de er kommet sig....og ved du hvad den kvinde har ret efter min overbevisning!
      Også en dejlig aften til dig:-)

      Slet
  13. Kære Anette.Så er jeg på igen efter en dejlig tur til det jyske for at fejre Gitte og en lille tur til Flensborg blev det også til.
    Jeg synes din forhave ser helt forrygende ud.Med skønne efterårsfarver.
    Og vi har det vist alle meget tørt lige nu.
    Men godt med en sti så du kan komme rundt om huset.
    Rigtig dejlig aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette!
      Velkommen tilbage fra ferie og Gittes dag:-)
      Tusinde tak for de søde ord. Ja det lader til alle har det tørt, så efteråret viser sig hurtigt, mine aronia er begyndt at smide bærene.
      Stien-den ekstra jeg vil lave, er nu til at komme rundt i forhaven, som på en sær måde virker som en blindgyde nu. Vi kan komme rundt om huset, om end der er lang vej hvis vi ikke lige tager terrasse døren.
      Mange tak også en dejlig dag til dig:-)
      Knus Anette

      Slet
  14. Kære Anette Jeg synes bedet ser skønt ud, det passer ligesom ind. Kan da godt se du døjer med tørke, det gør vi også her på Amager. Men man får jo hele tiden nye gode ideer , gudskelov for det. Rigtig dejlig uge. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina!
      Mange tak for de søde ord:-) Jeg håber stauderne overlever tørken<3
      Tænk at løbe tør for ideer, det er da ikke til at forestille sig;-)
      1000 tak også en dejlig ny uge til dig, og held og lykke med alle de nye ting i dit liv, det er spændende!
      Knus Anette

      Slet
  15. Kære Anette. Tusind tak for turen rundt i din forhave. Jeg synes, det er den skønneste cottage have, der bare er ramt af tørke og efterår. Jeg kan måske savne lidt høje planter i din have. En siddeplads til to ville være en god idé. Tænk at sidde midt i blomsterhavet og nyde livet for en stund.
    Den høje gule du viser, kunne måske være en mexikansk solblomst " Yellow Torch". Men det er lidt usikkert, når jeg ikke kan se bladene. Prøv at google.
    Jeg har købt ananaskirsebær og taget frø derfra. Jeg vil prøve at så nogen nu og gemme resten til foråret. Synes det er spændende at prøve.
    Rigtig dejlig uge til dig.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane!
      Velbekomme og så dejligt du tog med:-) også tak for de flotte ord.
      Og du rammer lige hovedet på sømmet, der er dog plantet flere buske ind som ikke se så høje endnu, men ellers planlægger jeg at dele lidt ud i de høje stauder, så der bliver nogle gentagelser, og plante flere som står andet steds, vil så gerne en høj blomstrende have. Et af dilemmaerne er foran vinduerne, der summer jeg lidt, for skulle jo også gerne kunne vaske dem. Søjlelignede ikke for kostbare stedsegrønne er også med i overvejelser. Ja den siddeplads for to skal der være, og tror jeg ved lige hvor den skal være:-)
      Googlede lige mexikansk solblomst, den ligner på en prik også i bladene, men der står det er en sommerblomst der skal sås hvert år, og dette er en staude, som jeg plantede sidste år. Men 1000 tak for forslag!
      Mange tak:-))også en dejlig ny uge til dig!
      Kærlig hilsen Anette

      Slet