torsdag den 10. november 2016

Et af jobbene jeg holder meget af

Tror det var det første forår i Anettes Floras historie at Kirsten kom, hun havde fået en ide:-)
Og ville vide, om jeg det forår ville komme og forårspynte hendes have, i samarbejde med hende, Jeg sagde ja. Jeg havde mødt Kirsten før på min tidligere arbejdsplads hos Gardenia blomster i Langå. Så kendte hende som en stor blomster elsker-og en der ved hvad hun vil have.
De bor et naturskønt sted, med stor have, med flere gode terrasser og en bæk, den kommer der et kig til sidst i indlægget
Den anden dag var det mig der fik en ide, så ringede Kirsten op og spurgte om jeg måtte vise hendes julepyntede have, som i kan se så fik jeg lov. Selvfølgelig da Anette sagde hun:-). Du må flytte rundt som du vil, og stille op for fotografen. Men nu er jeg ikke den der stiller op for at tage billeder, jeg tager dem bedst muligt, og viser det jeg ser, og det der er. Selvfølgelig går jeg uden om skraldespande mm
billederne er fra den 2/11 se hvor skønt:-)

De to billeder over er fra en af de centrale terrasser. Cederen er ny, og har fået den fornemmeste plads i midten, med direkte kig fra køkkendøren.
 Alle frostsikrekrukker får lov at blive ude, og alle bliver pyntet med mos og kogler som jorddække. Ellers køber Kirsten selv alle de planter der skal bruges. Resten af krukkerne bliver fyldt op med afklip fra nogle af alle de store stedsegrønne planter der er i haven. Det er en herlig måde at bruge mest muligt af hvad der er, også lige tilføre lidt nyt.
vidunderligt lysthus med kig over marker og til bæk

Alle de afklippede stedsegrønne der er brugt, holder snildt vinteren over, de er stukket direkte ned i jorden. Omkring marts fjerner vi det hele igen og der afløses med forårsvækster. Ok i år var det engang i februar, fordi Kisten ikke kunne vente længere;-) men alle krukker var bundfrosne, så der skulle bruges hakke for at plante, næste år bliver det altså ikke før frosten er af jorden;-)))


dette ses fra stuen, her plejer havemøblerne at stå, bemærk rosen blomstre:-)
Lige under lamperne hænger nu to buksbomkranse med kastanjer
Kirsten er en kvinde der ved hvad hun vil, når det gælder blomster. Krukken med lyng og fyr er hendes eget design, og må tilstå det gør sig godt, vi har lavet det flere steder.

Jeg kommer nu i deres have for at årstids pynte  4-5 gange om året, og det er og har været en utrolig spændende proces, for mit vedkommende- I begyndelsen, tilbage i 2014, handlede det meget om at få styr på jordforhold, gødning og vækster. Nu hvor der er styr på alle krukker, er det hele til at gå til, og kræver blot vedligehold.
bækken<3
Jeg holder af jobbet og den udfordring det er, med tæt samarbejde i andres hjem-ja det kræver nænsomhed og indføling. Vores stilarter ligger langt fra hinanden, men nu er det sådan at jeg holder af dem alle.
Men det bedste ved det hele er at opleve Kirstens glæde, hun stråler som en sol, og nyder det i fulde drag, hun ynder at sige det er en af de bedste gaver hun kan få-og hun giver sig selv den, er det ikke herligt.

Med hilsner Anette

 



27 kommentarer:

  1. Hvor ser det godt ud, sikke et dejligt sted. Jeg kan godt forstå, at du nyder at være lidt med der :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er et fantastisk smukt sted, Lene:-) Det er også en skøn udfordring, og denne gang var vejret med os;-)
      Hilsner Anette

      Slet
  2. Hvor ser det smukt ud Anette. Dejligt at have sådan en skøn pige omkring sig. Jeg er da total betaget af bækken. Tænk at have sådan en i sin have. Det er simpelthen et privilegium der rækker så langt ud over mine drømme. Sikke da et lysthus også.
    Kan godt forstå du kommer på besøg i Kirstens have. Kan levende forestille mig hvor smukt der er om sommeren.
    Virkelig en skøn have med masser af godter rundt omkring.

    Rigtig skøn dag søde ven
    og dejlig Mortens aften
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh ja sådan en bæk gad jeg også godt have her, lyden, livet, rislen og roen er helt igennem fantastisk.Og der er smukt, også om sommeren, siger dig at hun har mange blomstrende krukker til den tid, det er rart at opleve sådan en glæde:-)
      Lysthuset er skønt, og meget hyggeligt.
      1000 tak og i mange gange lige måde skønne Charlotte:-)
      Knus Anette

      Slet
  3. Kirsten bor dejligt, der må være skønt på alle årstider.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er dejligt på alle årstider-en god styrke at have i sin have.

      Slet
  4. Hvor ser der skønt ud i Kirstens have, og det er da et dejligt job du har. Er vild med den måde krukkerne bliver pyntet på, til vinteren. Og kan lige forestille mig hvor smukt der er om sommeren.
    Jeg ønsker dig en herlig dag 💕

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er altså et dejligt job, i begyndelsen dog en smule grænseoverskridende, men den del er jeg ovre for længst. Det er rart når man kender stedet og dens beboere. Hun er også en der pynter op med stileben-som mange af jer gør så SMUKT. Jeg gør det nok også selv, bare på en lidt anden måde;-)
      1000 tak og i lige måde Lone<3
      Knus Anette

      Slet
  5. Hej Anette
    Smukt ser det ud sikken en dejlig have, og du gør dit til at få shinet den ekstra op, tak til Kirsten fordi du fik lov at tage billeder, så vi kunne se, hvad du har lavet :) Lige et spørgsmål: er lyngen plantet i gryden?
    Jeg skal vist ud og pynte med lidt gran og fyr.
    Krammer fra Samsø

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Høneballe:-)
      Det er en fornøjelse at gå rundt i sådan en have, og er glad for at jeg måtte vise det på bloggen.
      Ja lyngen er plantet, og fyr-kvistene er gjort fri af nåle på det stykke der bliver stukket i jorden.
      Så herligt rigtig god fornøjelse:-))))
      Masser af solskinds hilsner og krammer fra Langå/Randere

      Slet
  6. Det var en skøn rundtur, ih hvor bækken lokker. I min forrige have lavede jeg en bæk på 30 meter ,drømmer om at få en igen,det giver meget til haven både hvad dyr og planter angår og så den stemning det frembringer. Det er utrolige flotte krukke de brune ,hvor rosen blomstre. Tak til Kirsten og dig for kig. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila!
      Åh ja sådan en bæk kunne jeg også tænke mig, forstår dine drømme til fulde. Læste en blog hvor de også havde lavet bæk/grøft. Men tænker om det går an, på vores meget sandede jord.....
      Velbekomme, og 1000 tak fordi du kiggede med.
      Tak også hygge herfra knus Anette

      Slet
  7. Sikke et job, det lyder virkelig skønt! At det er blevet et fast arbejde flere gange årligt er jo fantastisk og jeg kan sagtens sætte mig ind i hvor dejligt det også er for Kirsten at give sig selv den gave.
    Det ser godt ud, selvom solen har gjort sit til at dæmpe julestemningen, men jeg kan forestille mig hvor hyggeligt der ser ud på decembergrå-hvide dage. De fede kranse på rækværket og krukkerne på terrassen er skønne.
    Jeg synes at fyr er skønt - det var ude i en del år, men er kommet igen - det er så skønt og skævt at det har sin egen charme både stukket i krukker og bundet til kranse:-)
    Tak for turen i Kirstens have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er simpelthen et skønt job, og utrolig givende, at opleve en andens have på den måde hen over året.
      Solen var ikke just medspiller til at skabe den rette stemning, alternativet havde været regn, ift de dage jeg havde tid...men godt at vide du kan se igennem det.
      Ja fyr er fed, på alle mulige måder, og vi har ovenikøbet plantet dem flere steder på grunden. Min svigerinde spurgte godt nok om jeg virkelig turde det, da de for nogle år siden har fjernet dem fra deres kæmpe have.
      Velbekomme Lisbeth, og tak fordi du tog med. Jeg er glad for at måtte vise og fortælle, for den fortjener et kig, eller flere hen over året:-)

      Slet
  8. Det er da et skønt job du har der Anette og jeg har nu set haven hele to gange og flot ser det vel nok ud...tak for denne rund tur.
    Kh. Grethe

    SvarSlet
    Svar
    1. Så herligt Grethe, haven er rigtig stor så har kun vist en brøkdel. Velbekomme og tak fordi du tog med:-)

      Slet
  9. Det var spændende, at du tog os med på havebesøg hos Kirsten. Det ser ud til, hun har en smuk have beliggende i et naturskønt område.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret i at det er en smuk have, og til og med rigtig stor, jeg har kun vist en lille brøkdel.
      Tak for hilsen, hilsner tilbage fra mig:-)

      Slet
  10. Sikke et dejligt job, du har - du er bestemt også den helt rigtige til jobbet! Det ser skønt ud hos Kirsten :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Linda, nu smiler jeg stort:O))

      Slet
  11. Hejsa søde Anette<3 Sikke et skønt job du har dig der:) Hvor er det smukt skøn terrase og flot pyntet op. Virkelig hyggeligt med lysthuset og bækken. Må være en lease for sjælen at have og bare nyde den ro og glæde der følger med at have sådan en. Sjovt med rosen bænken sådan en har jeg også herhjemme:) Den med lyng og fyr sammen er rigtig fint. Det er et sted som må være skønt på alle Årstider. Tak til Kirsten og tak til dig fordi vi måtte kigge med<3 Ha en dejlig weekend. Knus Susanne<3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa skønne Susanne<3
      De har også en fantastisk terrasse bag lysthuset:-) Haven fungere også godt for et privatliv, da der kommer mange kunder til stedet. Jeg bilder mig selv ind, at havde jeg sådan en vidunderlig bæk ville jeg sidde der så snart der var en ledig stund, men virkeligheden ville nok være anderledes;-)
      Det er en fin bænk, din lyder til at fungere som siddeplads:-) det gør man kun forsigtigt på Kirstens, vi drak kaffen der sidst, og fik et godt grin ud af det, den bliver normalt kun brugt som/til pynt i vintermånederne:-)))
      Ja det er en vidunderlig have på alle tider af året<3
      Så dejligt i ville, det glæder mig, tror også det glæder Kirsten når hun høre det, for tror ikke hun er så meget på nettet.
      Også den dejligste weekend til dig og dine<3
      Knuser og kram fra Anette<3

      Slet
  12. Hej Anette.Hvor er det en skøn have du viser.Dejligt med sådan et job.
    Nu har du jo fået et dejligt fortroligt forhold til Kirsten og hendes have.
    Flotte krukker med naturens pynt.Er også glad for både lyng og fyr.
    Og både et vidunderligt lysthus og en bæk.Kan godt forstå at du er rigtig glad for dit arbejde hos Kirsten.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Jeg har længe syntes at haven burde vises frem, for den er både smuk nu og om sommeren, og det er yderligere så dejligt at opleve hendes glæde ved al den skønhed.
      Ja hun har mange lækre krukker, jeg genkender meget af det fra jeg arbejdede i Plantorama, for efterhånden mange år siden, så holdbare er de også:-)
      1000 tak må du få en rigtig skøn weekend:-)
      Knus Anette

      Slet
  13. Sikke en spændende opgave, som du har klaret perfekt. Det må være dejligt at glæde andre.

    God weekend

    Hilsen Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en skøn følelse at kunne glæde andre:-) 1000 tak for kommentaren Maria, også en god weekend til dig.

      Slet
  14. Hejsa søde Anette!
    Det en skøn have og så hyggeligt pyntet.
    Det er en glæde/ gave at kan give fra sig og få igen tilbage <3
    Jeg griner mht kaffen på bænken:)Men garanteret hyggeligt:)
    Min står ude hele året imellem to træer den falder helt naturligt ind i de natur farver der er omkring.
    Jeg elsker og kigge ud på den og hyggen den giver:) Det kunne være sjovt hvis vi igen engang måtte kigge med når du skal på arbejde der igen:) Endnu engang tusind tak for kig til Kirsten og til dig søde<3

    SvarSlet