torsdag den 1. december 2016

Hvad hjertet er fyldt af, flyder munden over med;-)


Jo jeg laver hjerter, og eksperimentere i forskellige former, og materialer. Jeg er vild med at lave dem. Dette er formet af hegnstråd, som derefter beviklet stramt med halm og tråd. Og de går fint an uden noget på, har lavet dem i mange str og i rå mængder.
Men de kan jo også pyntes når halmen bliver mere og mere brun, og tråden begynder at ruste over. Her er det bundet med svenskmos,  lidt lav, lidt lærk, lidt kobbertråd. Jeg har også lavet andre slags med bark og eller mariebær, men stadigt det hvide mos som bund.

Vores to unge mennesker kalder købmandsdisken, under teksten, for et alter. Det kan der være noget om, når jeg kigger efter. Hyldeanordningen fandt jeg på en gammel gård, og dem der så hvilket fund jeg havde gjort, lo af mig-og endnu mere at jeg havde givet penge for den. Men jeg er da ligeglad, jeg er vild med den og havde længe søgt en passende overdel til disken. De som lo, leer ikke længere for nu kan de se ideen;-)
Se lige gaverne tv i billedet, det er en adventskalender til mig, fra Ida-hun er det mest betænksomme menneske jeg kender<3 
Bemærk også verdens grimmeste nisse th i billedet(under), den har min afdøde bedste lavet, og det er noget nær det eneste" rigtige" julepynt jeg skal have frem i år. Resten bliver lys og gran. 
Nissen er så grim at ingen andre vil eje den, men for mig betyder den langt langt mere. Den rummer et stort og godt hjerte for mennesker, en kreativ og ærlig sjæl-hvor intet behøvede at være perfekt. Hun havde et hjemmebygget lille skur der hed godt-nok, en hård og hårdtarbejdende kvinde, der viste mig naturen, og lod os dykke ned i en form for magi. 
Og til en af børnenes konfirmation i kirken, lukkede hun luft ud med den bagerste ende, og sagde: det æ mæ, ungerne glemmer det aldrig, og var ved at flække af grin midt i det højtidelige-kan man sige sådan noget i den fulde offentlighed :-))))) ved min bedste ikke ville have noget imod det;-)
Har måske fortalt at manden kom til at brænde al julepynten af for ca 14 år siden? og vi skulle starte forfra.... 
Jeg troede ham ikke da han i sin tid kom ind  for at fortælle "nyheden" han var slet ikke stolt, og jeg kunne næsten ikke tro ham, men han stod med beviset i hånden, en rødlersnisse, al farve var smeltet af. Han blev dog hurtigt tilgivet-for på en måde trængte det til en gevaldig udtynding på det tidspunkt. 
Nu har vi blot en banankasse, det passer langt bedre-vi har stadig mere end der er brug for, også selvom Ida har taget noget med sig hjem.
Jo alt på alteret har en historie og en betydning, det er det det område er skabt til. At der med jævne mellemrum rokeres om og skiftes ud er en anden sag, for det er en del af passionen. Gongongen har den mest fantastiske lyd, eller lyde alt efter hvor man slår på den. 
Alt på denne 1 december
Ha en god god dag
:-)Anette

29 kommentarer:

  1. Dejlig bedste, du har haft :-) Jeg tror, jeg må efterabe dit hvide hjerte, for hvor er det bare flot. Du er min hjerte-læremester :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja hun var herlig, jeg savner hende også med jævne mellemrum.
      Så fedt Karen, rigtig god fornøjelse:-) og sikke en fornem titel, den får smilet frem:-)))

      Slet
  2. Hjerte trenden fortsætter hos dig, så kan jeg jo lære lidt mere.
    Morsom historie om din bedste, sådan var der også en del af min familie, der var, jeg kan mange gode sætninger, som jeg har lært af min mormor, dem må du høre ved lejlighed. Bent synes det er pinlige, men han vil more sig over historien i kirken. Tak for en god historie om både det ene og det andet :) godt med gode minder.
    Krammer

    SvarSlet
    Svar
    1. Havde også nær kaldet det trenden med hjerter(tænkte på dig og Marie), men det passede ikke med alt det andet;-)
      Det er vidst i bondefamilierne sådanne ting har foregået, mest, med "sjove" udtalelser/handlinger. Min mors side er byboere, så en stor kontrast til min fars side, som min bedste høre til.
      Glæder mig til at høre et par af dine historier, jeg er en hund efter den slags.
      Hi hi, her griner vi i alle tilfælde af bedste/olle og episoden.
      Krammer

      Slet
    2. Sjovt nok var det min fars familie, der var bønder og min mors byboere, men det var dem, der var bramfrie :) min morfar var god til at lave julesalmerne om til mindre pænt sprog :)
      Bedste episoden kunne eller godt være lidt pinlig :)
      Krammer

      Slet
    3. Ja det er lidt morsomt. Men hvor bliver jeg nysgerrig efter de omdigtede salmer;-))))))
      Ja det kunne den, men heldigvis, er, og var vi begyndt at se humoren og lettelsen over det bramfrie, på det tidspunkt, inkl vores to unge:-)))
      Krammer og lige et ekstra i dagens anledning;-)))

      Slet
  3. Smukt hjerte og sikke et skønt alter med mange minder. I min mands familie er der også mange sådanne historier, som deles igen og igen og udtrykkene fra dem bruges i flæng. I min familie har vi ikke så mange, men dog et par stykker, som er rigtig gode. Sjovt der er sådanne forskelle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Frede:-)
      På min mors side er der heller ikke sådanne historier. Jeg holder også meget af at høre de gamle historier, og "ungerne" elsker det.
      Jeg er vokset op i go do land og taler godosk;-)om end det efterhånden lyder mere og mere som Randers.
      Gad vide om der ikke findes folk der har dykket ned i de forskelle?

      Slet
  4. Det er fine ting, du viser. Jeg bemærker især din kalenderdekoration. Jeg kan godt lide kontrasten mellem den spinkle glasopsats og det store tunge lys. Det ser ud som om, der er noget sort pynt forrest i dekorationen, men jeg kan ikke rigtig se, hvad det er?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du bemærker kalenderdekorationen, den er nemlig markant anderledes end det den tidligere har været, her i huset. Jeg har en hang til gran og stedsegrønt i år, og der er brugt 4 forskellige slags, og lidt sølvglitter. Tror billedet snyder, og det du kan se som noget stort, er den storbladede buksbom, der er en smule ekstra af det netop der.
      Ha en god dag
      Hilsner Anette

      Slet
  5. Skønt hjerte du viser. Det lyder som alle tiders bedste du har haft. Jeg har vist mest fået fortalt nogle historier om min farfar som jeg aldrig nåede at kende.
    God blæsende aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha:-) Ja bedste var super, jeg elskede at være sammen med hende. Hun kaldte en spade for en spade, og byggede interimistiske anordninger i flæng. Og flyttede konstant rundt, og fandt på sjove navne til hendes skurer:-) Hun blev 93år i 2012, samme år som hun døde.
      Ja pyhh hvor det blæste, i dag er der frost og stille netop nu:-)
      Ha en god dag Rita

      Slet
  6. Smukt hjerte og et dejligt indlæg du har lavet her. Mon ikke det er den kreatives lod at familien og andre ler og ryster lidt på hovedet når man finder ting? Men de bliver klogere når de ser meningen med det hele - og din alterhylde giver bestemt mening:-) Jeg kan godt lide bedstes nisse. Det er skønt at have minder og gode grin over den gamle dame, hun lyde skøn;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Lisbeth:-) Sådan har jeg aldrig tænkt det, det med den kreatives lod, men det lyder som meget meget rammende, den vil jeg huske.
      Hvor godt, ved jo også du er til de lidt skæve ting:-))) Vores datter og svigersøn var her forleden, og julekassen skulle frem, de kunne næsten tage hvad de ville have fra den, bare ikke nissen. Men det havde svigersønnen heller ikke trang til;-)))
      Ja det er dejligt med gode minder, og befriende at med de gode grin:-))
      Ha en skøn dag:-))

      Slet
  7. Om det er kranse eller hjerter der kommer ud af dine hænder er de utrolig smukke og lige dig.
    Fint med dit husalter, hvor de ting der betyder noget har plads.

    Rigtig glædelig december til dig.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak for din skønne kommentar, og kærlige hilsen, må din december også blive rigtig god Anette:-)

      Slet
  8. Fantastisk smukt hjerte du har lavet søde Anette. Næsten lige så smukt som dit. Men det stråler og det kan intet overgå.
    Du udsender en varme og ro helt her ud bag skærmen. Helt fantastisk :)

    Og så må jeg smile med lyd på..... Ha ha ha ha ikke godt at vække familien med et højlydt grin. Sikke en oplevelse i kirken. Helt fantastisk. Nu vil jeg tænke på det hver gang du viser din bedstes nisse.......

    Fantastisk dag til dig sødeste ven
    Knus
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære skønne Charlotte!
      Dine ord gør mig som altid utrolig glad, rammer lige i hjertet, og bringer masser af glæde.
      Altså ved ikke helt hvad jeg skal sige, men hvor er det dejligt at kunne være med til at formidle sådanne følelser.

      Hi hi hi, det må være skønt at blive vækket med et højlydt grin:-)))
      Jeg morede mig også med at mindes og skrive det ned:-)))
      Det er sjovt som visse personer kommer ekstra frem når vi nærmer os juletiden, og her er det især den gamle bedste. Hun julede ikke det store, men hun samlede alle os tanter-onkler-fastre-fætre-kusiner med børn, ved juletid og lige til det sidste.
      Ha en fantastisk ferie, med masser af det gode.
      Knus Anette

      Slet
  9. Hej Anette.Som altid et dejligt indlæg med både humor og alvor.For ikke at snakke om alt det skønne kreative du disker op med.Og den disk er da bare skøn.
    Skøn historie om din bedste.På min mors side var der en stor og dejlig flok mostre som jeg var meget glad for.De var altid i godt humør.
    Dejligt med alle de hjerter.
    Og også en rigtig dejlig weekend til dig.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      1000 tak for dine søde ord omkring det hele. Jeg blev sådan overfaldet af egen indre munterhed i går, så det måtte ud:-)))
      Herligt med glade mennesker omkring sig, det lyder som skønne minder du har med dig i mostrene.
      1000 tak og masser af solskinds-knus Anette

      Slet
  10. Kære Anette<3
    Hvor er det et smukt hjerte du viser. Ligesom man ser dig med den hjertevarme du udstråler<3
    Hvor er Ida sød og betænksom det rører da en mors hjerte<3
    Dit alter er så fint og se det var jo en mening med det :) Fin dekoration du har ja det så hyggeligt det hele. Jeg er også vild med de skilte med så mange gode citater:) Her har jeg bare taget en stor glasskål pyntet med gran grene masser af nødder og kogler Adventslys det er det sødt og naturligt og mine hænder er blevet skånet:) Hvor er det en sød historie med din bedste. Man kan næsten mærke hvor godt et menneske hun var med hjertvarme ligesom dig. Det går jo i arv det vi været iblandt og går videre i generationerne<3 Skønt med de gode og hyggelige minder<3 Hi hi ja jeg griner ski af turen i kirken til Konfirmation den var rigtig god og faktisk jo meget forløsende. Ja det er ikke noget de lige glemmer ha ha . De skønneste minder i har i jeres hjerter<3 Ha nu en rigtig dejlig weekend med dine kære og søde Santa og Henning :) Kram Susanne <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære skønne Susanne<3
      Tusinde vis af mange tak for dine hjertelige og gode ord. Ida røre altså mig ufatteligt, har aldrig prøvet at få sådan en kalender før-og det er svært ikke at åbne gaverne, men venter alligevel pænt:-)
      Min bedste var fantastisk, hun beskyttede de "svage" og tog sig af dem,og det samme gjorde hendes forældre. Også var hun meget børnenes ven. Jeg boede hos dem i en periode, tror det var der jeg knyttede de ekstra stærke bånd.
      Din dekoration lyder helt fantastisk, og skøn. Jeg forsøger mig ud i samme stil herhjemme i huset i år, er vild med diy;-)
      Håbede inderligt at jeg kunne bringe smilet frem, med den historie, så herligt det lykkedes:-))))))))))))))))
      Også en rigtig dejlig og god weekend til jer.
      Stort KRAM fra Anette

      Slet
  11. Kæreste Anette<3
    Velbekomme for ordende<3
    Jeg forstår godt du bliver rørt rigtig meget<3 Så sødt og betænksomt af din kære datter<3 Det dejligt når vi bliver bevæget og det går lige ind i hjertet <3 Jeg fik også den dejligste Adventsgave sidste weekend den rørte mig også meget<3
    Hi hi med gaverne ja kan ski godt være svært og lade det være men du må pænt vente:)
    Hvor har du været heldig med din bedste så godt et menneske med de gode kvaliteter <3 Så godt at beskytte de "svage" din bedste havde hjertet på rette sted<3 Dejligt som barn at mærke den kærlighed og ja når du har boet der i en periode bliver der knyttet ekstra stærke bånd<3 Det har været en rigtig skøn historie og høre om<3 Tak for det søde Anette<3
    Knuuuuuus Susanne<3

    SvarSlet
    Svar
    1. Køre Susanne:-)))
      Ej hvor lyder det godt at du har fået en adventsgave, bliver helt glad med dig<3
      Tak for at ville læse med på historien, vidste ikke helt om det var sigbart, men boblede over i nuet;-))))
      Knuuuuuss til dig fra mig

      Slet
  12. Sødeste Anette, hvor må din bedste have været et skønt og festligt menneske. Du slægter hende godt på, gad vide om du også holder gang i kirketiden med den bagerste :o)) dit hjerte er så smukt, jeg har måtte kigge billederne flere gange. Hvis nu lige jeg kunne lure dig ideen lidt efter.
    Et ordenligt og varmt kram herfra :o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var hun også, men festligt på den der upser måde, der fik os andre til at le.
      Hvis jeg ellers kan holde på luften fra bagen, når jeg når den alder, er det nu ikke min plan at lufte ud i kirken, hi hi
      Store og varme krammer til mig fra dig:0))

      Slet
  13. Utroligt smukt hjerte du har kreeret kære Anette ❤️
    Og hvor er det bare en skøn historie om din Bedste hehe... kunne lige se og høre det for mig 😉
    Det var godt du tilgav din mand for afbrændingen af julepynten. Nogengange må der bare nyt til.
    Rigtig dejlig dag søde Anette

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde mange mange tak Lone<3
      Hæ hæ, ingen var i tvivl om hvor lyden kom fra, så hun kunne jo ligeså godt gå til bekendelse;-)))
      Ja du har ret, nogle gange må der nyt til, de få skattede ting der var mellem al pynten ligger gemt i hjertet, som dejlige minder.
      Må din dag også blive utrolig dejlig
      Knus Anette

      Slet